Inklusion i skolen handler om, at alle børn deltager aktivt i skolens fællesskaber både fagligt og socialt. Det kræver, at skolen tilpasser rammer, undervisning og pædagogik, så alle børn i skolen har mulighed for at lære, udvikle sig og være en del af fællesskaber. Inklusion af børn med ADHD kræver ofte, at skolen tilrettelægger læringsmiljø, aktiviteter og undervisning “ADHD-venligt”. At skolen er “ADHD-venlig” betyder, at der tages hensyn til de udfordringer med regulering af opmærksomhed, aktivitet og impulsivitet, som ADHD giver barnet. Hvordan der kan arbejdes med inklusion og en “ADHD-venlig” skole, kan du læse mere om i vores guide: “25 råd og redskaber til lærere og pædagoger” og den gode nyhed er, at de rammer og tiltag, som støtter og hjælper børn med ADHD, hjælper de fleste børn i skolen.
Læs også artikler fra ADHD Magasinet med eksempler på, hvordan viden og værktøjer kan gøre en verden til forskel for både lærere og børn.