Inklusion af børn med ADHD i skolen

Inklusion kræver at læringsmiljø og undervisning tilpasses de forskellige børn, der er i skolen

Inklusion i skolen handler om, at alle børn deltager aktivt i skolens fællesskaber både fagligt og socialt. Det kræver, at skolen tilpasser rammer, undervisning og pædagogik, så alle børn i skolen har mulighed for at lære, udvikle sig og være en del af fællesskaber. Inklusion af børn med ADHD kræver ofte, at skolen tilrettelægger læringsmiljø, aktiviteter og undervisning “ADHD-venligt”. At skolen er “ADHD-venlig” betyder, at der tages hensyn til de udfordringer med regulering af opmærksomhed, aktivitet og impulsivitet, som ADHD giver barnet. Hvordan der kan arbejdes med inklusion og en “ADHD-venlig” skole, kan du læse mere om i vores guide: “25 råd og redskaber til lærere og pædagoger” og den gode nyhed er, at de rammer og tiltag, som støtter og hjælper børn med ADHD, hjælper de fleste børn i skolen.

Læs  også artikler fra ADHD Magasinet med eksempler på, hvordan viden og værktøjer kan gøre en verden til forskel for både lærere og børn.

25 råd og redskaber
En guide til hvordan du som lærer eller pædagog kan inkludere børn med ADHD eller lignende vanskeligheder i klassen.
Læs mere