Skoler er forskellige, og det er børn med ADHD også. Derfor er der ikke et enkelt svar på, hvad der er en god skole for lige præcist dit barn, en almindelig folkeskole, en privatskole, en friskole, en specialskole eller specialklasse? Ofte er det den enkelte skole, lærer eller pædagogs tilgang og forståelse for dit barn og ADHD, samt de rammer, der er omkring undervisningen, der er afgørende for dit barns trivsel og udvikling.
I mødet med skolens krav og rammer oplever børn med ADHD ofte at blive udfordret.
I skolen mødes børn med forskellige forventninger om at kunne:
- Vente på tur
- Udskyde behov og hæmme impulser
- Huske aftaler og regler – og følge dem fx: Række fingren op, når du vil sige noget
- “Tage sig sammen” og gøre ting, der er nødvendige, men ikke sjove.
- Høre efter, hvad en voksen siger, huske det og omsætte det til handling.
- Modtage en kollektiv besked eller opgaveinstruktion, der gives fælles til alle børn
- Gå i gang og danne sig overblik over opgaver og problemløsning
- At sidde og være stille i længere tid
- Overskue mange skift og aktiviteter
- Holde styr på sine ting
- Forvalte og styre sin tid i en vis grad i forhold til opgaver og ikke mindst den ”frie” tid i frikvarterne
- Håndtere overgange og skift i aktiviteter fx skiftet fra frikvarter til undervisning
- Tåle mange sanseindtryk og støj
- Forholde sig til mange forskellige børn og voksne på én dag.
- Følge regler og aflæse synlige og uskrevne regler for leg og socialt samspil med andre børn og voksne
- Styre og regulere sine følelser i en vis grad
At kunne håndtere de udfordringer og krav, som skolen stiller, kan også være krævende at lære for mange almindelige børn. Men når dit barn har ADHD, kan det være ekstra udfordrende. Derfor er det vigtig, at krav og rammer tilpasses, så barnet med ADHD oplever at lære og lykkes.
Tal og samarbejd med de pædagoger og lærere, der kender dit barn. Sæt sammen fokus på, hvad dit barn har brug for, for at trives og udvikle sig i skolen.
En god hverdag i skolen for barnet med ADHD er ofte kendetegnende ved:
- Forståelse og plads til barnet i fælleskabet
- Trygge relationer til voksne
- Trygge relationer til de andre børn – mindst én god ven
- At de voksne omkring barnet har viden om ADHD og pædagogiske tilgange
- Struktur og forudsigelighed (Brug af forskellige former for visuel støtte fx program på tavlen)
- At barnet bliver mødt med forståelse, anerkendelse og ros
- At barnet bliver mødt med tydelig og positiv kommunikation
- En varieret og motiverende undervisning med plads til bevægelse og pauser
- At barnet oplever at lære noget og kan mestre de krav, der stilles
Du kan læse mere om, hvordan der skabes en god skole for børn med ADHD i vores guide: “25 råd og redskaber til lærere og pædagoger”. Guiden er skrevet som en hjælp til lærere og pædagoger, så del den med de voksne, der er omkring dit barn i skolen.