Skolestart

En god skolestart kræver forberedelse af barnet og skolen

Det kan være en stor mundfuld for et barn med ADHD, hvis det både skal forholde sig til ukendte rammer og nye mennesker på en gang. Derfor er en god forberedelse vigtig, så barnet er trygt og har overskud til at møde skolen og de nye kammerater den første skoledag.

Forberedelse på skolestart – Hvad gør vi?

  • Besøg skolen og skolens legeplads sammen med barnet inden opstart – tag billeder, som I efterfølgende kan se og tale om.
  • Kør eller gå skolevejen flere gange. Bemærk kendetegn på turen
  • Gå en tur rundt i skolegården, leg på legepladsen og find hovedindgangen
  • Aftal et tidspunkt, hvor barnet kan møde klasselæreren og se klasseværelset. Måske er der mulighed for at aftale et ekstra møde dagen inden skolestarten. Her kan barnet se sin plads i klassen og garderoben, og snakke med klasselæreren om, hvad der skal ske.
  • Aftal et møde med klasselæren uden barnet. Fortæl, hvad ADHD betyder for lige præcist dit barn. Vær´ åben om både udfordringer og styrker. Fortæl, hvad I har gode erfaringer med i forhold til at støtte og hjælpe dit barn.

Struktur på dagen

Det giver barnet tryghed og ro at vide, hvad der skal ske i skolen. Hjælp barnet med at se på skoleskemaet eller ugeplanen, hvad der skal ske. Lav gerne et skema med farvekoder, hvor hvert fag, spisepause og frikvarter har sin egen farve. Det hjælper med at give overblik. Hvis der er bøger, kan de evt. bindes ind i farvet papir, der svarer til farverne i skemaet eller sæt et klistermærke med fagets farve på bogen.

Et skoleskema kan også laves med brug af piktogrammer eller små billeder, der symboliser fag og aktiviteter fx billede af en madpakke i spisepausen. Mange børn med ADHD er stærke visuelle, derfor er brug af farvekoder, billeder og piktogrammer med til at give overblik og styrke opmærksomhed.

Overblik over tiden

Tid kan være svært at bedømme og fornemme, især for barnet med ADHD. Hvor lang tid skal jeg det her? Hvornår er der frikvarter? Når du ikke har fornemmelse og overblik over tid, kan det være endnu mere svært at koncentrere sig. Mange børn med ADHD har gavn af, at tiden bliver visualiseret ved brug af en time-timer, som giver et visuelt billede af hvor lang tid, der er tilbage af fx timen eller frikvarteret. Foreslå skolen at bruge en time-timer.