Skolestart

Når et barn med ADHD skal starte i 0. klasse, er forberedelse og kendskab, til hvad der skal ske, vigtig for en god start.

Det kan være en stor mundfuld for et barn med ADHD, hvis det både skal forholde sig til ukendte rammer og nye mennesker på en gang. Derfor er en god forberedelse vigtig, så barnet er trygt og har overskud til at møde skolen og de nye kammerater den første skoledag.

Gode ideer til forberedelse på skolestart

  • Besøg skolen inden opstart
  • Kør skolevejen derhen og bemærk kendetegn på turen
  • Gå en tur rundt i skolegården og find hovedindgangen
  • Arranger at barnet kan hilse på klasselæreren og se klasseværelset

Struktur på dagen

Det giver barnet tryghed og ro at vide, hvad der skal ske i løbet af skoledagen. Her er skoleskemaet hjælpsomt, men det kan være en fordel at bruge farvekoder i skemaet, så hvert fag har sin egen farve. Hvis der er bøger til fagene, kan de evt. bindes ind i farvet papir, der svarer til farverne i skemaet.

Nogle børn vil have stor glæde af piktogrammer eller foto i et skoleskema, fordi de ikke kan læse endnu. Et billede, fx af et barn der læser, laver gymnastik eller andet, giver barnet et hurtigt overblik over, hvad der skal ske i løbet af dagen.

Overblik over tiden

Dagens forløb er markeret i klokkeslæt og antal minutter, men et barn med ADHD kan have svært ved at bedømme, hvor lang tid en lektion varer. Derfor kan det være en rigtig god idé at foreslå læreren at anvende en time-timer, som giver et visuelt billede af hvor lang tid, der er tilbage af timen eller frikvarteret.

Hvis skolen ikke har time-timere, eller læreren ikke ønsker at bruge den i klassen, kan man selv købe en lille udgave, som barnet kan have på sit eget bord.  Man kan bede læreren indstille den i starten af timen, men efterhånden vil barnet også selv kunne gøre det.