Opmærksomheden kan blive afledt
Det kan være svært at holde opmærksomheden fokuseret på underviseren og undervisningen. De bliver nemt afledt og opmærksomheden fanges af andre ting, fx noget som foregår udenfor vinduet, ude på gangen eller mellem andre elever.
De kan blive fanget af små uvedkommende detaljer som fx en af de andres sko, tøj eller genstande i rummet. Det kan aflede opmærksomheden og tankerne væk fra undervisningen. De er derfor ikke 100 % tilstede og får ikke alting med. Især kan det være svært for dem at modtage en kollektiv besked i forhold til en opgave. Her kan det være en fordel, at du som underviser sætter de unge med ADHD/ADD i gang med opgaven individuelt efter klassen er sat i gang.
Behov for bevægelse og stimuli
Uro i kroppen eller i hovedet gør det også svært at være i klasselokalet. Mennesker med ADHD har behov for at røre sig, for at få ny energi til hjernen. Det kan føles ubehageligt at sidde stille så længe ad gangen og stille-siddende aktiviteter svækker deres koncentration. Ubehag ved at sidde stille og følelsen af, at hjernen falder i søvn eller at tanker stikker af, hvis de ikke kan bevæge sig, kan få dem til at søge stimuli på anden vis. Fx ved at snakke meget og forsøge at skabe interaktion med de andre i lokalet. Det kan forstyrre undervisningen og de andre i lokalet, og det kan gøre at de bliver upopulær, fordi læreren og de andre ikke forstår, at det er et forsøg på at holde sig selv fokuseret og vågen.
Derfor kan det være en fordel, hvis I har en aftale om, at de gerne må rejse sig, og få rundt bagerst i lokalet, eller at de går ud på en kort “tissepause”.
Ujævn modning
Hjernen hos mennesker med ADHD udvikler sig på nogle områder langsommere end hos andre og det kan betyde, at unge med ADHD/ADD på nogle områder virker mere umodne. Det kan betyde, at du som underviser måske forventer mere modenhed eller ansvar end, den unge med ADHD/ADD egentlig er i stand til. Det kan gøre at den unge føler sig presset og ikke kan leve op til de forventninger du stiller i undervisningen.