Langt de fleste børn med ADHD går på en almindelig skole og i en almindelig klasse. Det er som udgangspunkt rigtig godt for børn at være en del af det brede fællesskab, men at gå i skole kræver en masse færdigheder, som kan være svære at leve op til for et barn med ADHD/ADD.
Man skal fx:
- Sidde stille og være stille i længere tid.
- Overskue mange skift og aktiviteter.
- Holde styr på sine ting.
- Kunne tåle mange sanseindtryk og støj.
- Kunne forholde sig til mange forskellige børn og voksne på én dag.
- Til en vis grad være i stand til selv at forvalte sin tid i forhold til opgaver og ikke mindst den ”frie” tid i frikvarterne.
- Følge en lang række af forventninger til at tøjle impulsivitet – fx ikke at buse ud med et svar, huske at række hånden op, vente på tur og styre sin vrede.
- Kunne holde sig til regler i spil/leg og kunne afkode og efterleve de uskrevne sociale spilleregler.
Vi ser derfor alt for ofte, at vanskelighederne kommer til at spænde ben, da et barn med ADHD/ADD har en forstyrrelse i evnen til opmærksomhed, som er en af vores basale kognitive funktioner. Forstyrrelsen påvirker de andre og mere avancerede funktioner som sansebearbejdning, hukommelse, indlæring og tænkning. Barnet har dermed sværere ved at tolke og forstå verden, sværere ved at indgå socialt og at gennemføre aktiviteter. Og adfærden kan virke generende og irriterende for voksne og andre børn. På den måde kan dit barn hurtigt komme til at opleve mange afvisninger og få meget skæld ud.
Vi ser heldigvis også, at vi med pædagogiske metoder og tiltag kan hjælpe børn med ADHD/ADD til et godt skoleliv.