Har du en sag ved kommunen kan det også være betryggende at kende til kommunens lovgrundlag for sagsbehandlingen.
Læs gode råd til mødet med sagsbehandleren.
Danske Handicaporganisationer har udarbejdet en pjece, som hedder “Kend spillereglerne”, og den giver svar på alle de spørgsmål, som man kan have, når man har en sag under behandling.
Du kan læse ” Kend spillereglerne ” her.
Ansøgning om ydelse til kommunen
Når kommunen modtager din ansøgning om en ydelse, er de forpligtiget til at råde og vejlede dig om regler, ydelser og tilbud.
Du kan ansøge både mundtligt og skriftligt, men det er dog at anbefale, at du gør det skriftligt. Samtidig kan du bede om en bekræftelse på, at sagsbehandleren har modtaget din ansøgning.
Kommunen har ansvaret for at indhente alle nødvendige oplysninger, for at din sag kan blive belyst og afgjort på det rette grundlag.
Kommunens tidsfrister
Du har ret til at få at vide, hvor lang sagsbehandlingstiden vil være. Der er ingen generelle regler for, hvor hurtigt en sag skal behandles, men kommunen er forpligtet til at oplyse sagsbehandlingstiden.
Såfremt kommunen ikke kan overholde deres oplyste tidsfrist, skal de kontakte dig og oplyse dig om en ny tidsfrist. En af årsagerne til forsinkelse kan være, at kommunen ikke har modtaget de ønskede oplysninger, f.eks. lægeerklæringer.
Kommunens afgørelse
Når kommunen har truffet sin afgørelse, kan de give dig besked mundtligt via telefon eller på et aftalt møde – vi anbefaler at få en skriftlig afgørelse, således at der ikke er tvivl om hvad der er bevilget, delvis bevilget eller givet afslag på.
Uanset hvilke bevillinger, der er tale om, vil der være behov for at få oplyst, hvor ofte der skal være opfølgning på bevillingen. Hvis det ikke står i afgørelsen, skal du bede om at få det oplyst.
Hvis du får afgørelsen mundligt, skal du bede om at få kommunens afgørelse skriftligt med en faglig begrundelse indeholdende:
- De oplysninger, der er lagt vægt på
- De juridiske regler, der er anvendt ved afgørelsen
- En klagevejledning
Den skriftlige afgørelse er afgørende hvis ønsker at klage/anke afgørelsen.
Læs mere om, hvordan du anker en afgørelse her.
Du er også altid velkommen til at kontakte ADHD foreningens socialrådgiver for yderligere vejledning.
Du kan også kontakte Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet: DUKH som kan rådgive og være behjælpelig med din klagesag.