Hvis din sag er blevet afgjort, og du ikke er enig i afgørelsen, har du mulighed for at benytte din klagemulighed og anke afgørelsen. Der findes ingen krav til, hvordan en klage/anke skal se ud. Du kan både klage mundtligt og skriftligt, men vi anbefaler at klage skiftligt, således at der ligger skriftlig dokumentation på sagen med præcise oplysninger om hvad du klager over og hvorfor.
Gode råd til at skrive en klage
- Lav en skriftlig anke
- Fortæl hvorfor du mener at afgørelsen er forkert
- Gør opmærksom på særlige forhold, som kommunen måske ikke har taget højde for i deres afgørelse.
- Skriv hvad der skal ændres i afgørelsen
- Bland aldrig flere sager sammen, men skriv en klage for hver enkelt sag.
- Lad det fremgå tydligt hvilken afgørelse du klager over.
Der er 4 ugers klagefrist
Fra du har modtaget afgørelsen, til du skal have afleveret din klage, må der højst gå 4 uger. Det er vigtigt, at du overholder denne frist, ellers kan din klage blive afvist.
Vær sikker på at klagen er modtaget
Det er godt at kunne bevise, at du har afleveret din klage rettidigt. Derfor skal du bede om at få en bekræftelse på, at kommunen har modtaget klagen.
Klager skal sendes til kommunen, der så skal genbehandle sagerne. Det kan betyde, at en afgørelse kan blive helt eller delvist ændret – eller også fastholdes afgørelsen. Kommunen har 4 uger til at tage stilling til en klage.
Ankestyrelsens afgørelse er endelig
Hvis kommunen ikke giver medhold i din klage, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen bekræfter modtagelsen af din klage og oplyser også, hvor lang tid sagsbehandlingen forventes at tage. Ankestyrelsen vil samtidig oplyse navnet på den sagsbehandler i Styrelsen, som står for klagebehandlingen. Når du har navnet på sagsbehandleren, kan du eventuelt eftersende dine kommentarer til sagen.
Når Ankestyrelsen har truffet en afgørelse, skal kommunen rette sig efter den.