Overblik
Her er din endelige ordre. Kig den igennem og tjek, om alt er, som det skal være.
Vare: | Antal: | Enhedspris: | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 0,00 DKK | ||||||
(Momsbeløb: 0,00 DKK) | |||||||
Subtotal: | 0,00 DKK inkl. moms | ||||||
Vi ses!
- ADHD
- Livet med ADHD
- Livet med ADHD
- Skole
- Strategier
- Social indsats
- Professionel
- Om os
- Foreningen
- Hovedbestyrelsen
- Målsætning
- Fundraising
- ADHD og fundraising
- Bliv erhvervspartner
- Vores erhvervspartnere
- Støt når du tanker benzin
- Støt med køb på auktioner
- Støt når du tager din medicin
- Støt når du bruger strøm
- Giv en gave
- Start en indsamling
- Arv og testamente
- Sponsorer og bidragsydere
- Samarbejdspartnere
- Idékatalog til samarbejde
- Indsamlingstilladelse
- Vores arbejde
- Frivillig
Forsiden / Livet med ADHD / Teenageliv med ADHD
Teenageliv med ADHD
Unge med ADHD kan have det sværere end andre unge. Oveni den almindelige pubertet, identitetssøgen og frigørelsestrang slås de med deres ADHD-vanskeligheder og er mere umodne end deres jævnaldrende. Alligevel udsættes de som regel for samme krav og forventninger, som de andre unge. Løsningen bør findes i ekstra støtte, anerkendelse, interesse og kærligt nærvær.
Med alderen stiger kravene til, at man selv kan planlægge og holde styr på sin hverdag og overskue mange ting på én gang. Det er en udfordring for alle unge, men er særlig svært for dem med ADHD.
Samtidig kommer den naturlige trang til selvstændiggørelse og løsrivelse fra far og mor, men det er den unge med ADHD måske slet ikke klar til endnu. Børn og unge med ADHD antages nemlig at have en modenhed socialt, der ofte er 2-4 år bagud for deres jævnaldrende.
Samtidig er forældrene ofte mere bekymrede og forvirrede end andre forældre og har et højere stress-niveau og en større følelse af magtesløshed. De har sværere ved at finde ud af, hvordan og hvornår de skal give slip og give støtte, hvordan de skal kommunikere med den unge og opstille passende krav.
Ros, anerkendelse og støtte
Unge med ADHD har ligesom børn med ADHD brug for ros og anerkendelse for de værdifulde mennesker de er, og for alt det, der går godt. Mange af dem er nederlagsprægede efter en opvækst med meget skæld ud, en svær skolegang, følelse af ensomhed og af at være forkert. De har i den grad brug for kærlig støtte og vejledning.
Nogle gange er der kommet en del afstand mellem den unge og forældrene, og den unge optræder måske afvisende og fjendtligt. Prøv at se bag om den uhensigtsmæssige opførsel og tænk over, hvad der mon presser dit barn så meget, at han eller hun må reagere voldsomt eller fjendtligt. Måske kan I sammen finde en måde at lette det pres på.
Sæt grænser for uhensigtsmæssig opførsel, men vær desuden fleksibel, vælg dine kampe med omhu og bliv ved med at holde hånden frem. Det vigtigste er at bevare en tæt og god kontakt med den unge.
Byg nære, varme bånd
De voksne må arbejde på så tidligt som muligt at opbygge og vedligeholde nære, varme bånd til barnet og den unge – også selvom hverdagen kan være aldeles konfliktfyldt. Fortæl dit barn igen og igen, at du holder af ham, vil støtte ham og være der for ham ALTID.
Interesser dig i øvrigt for hans verden. Sørg fx for at:
- Lytte til hans musik eller prøve hans computerspil
- Lære hans venner at kende
- Støtte ham i at dyrke sine interesserer og stærke sider
- Hjælpe ham med lektier
- Hente ham fra aktiviteter og fester
- Spørge og være nysgerrig på hans liv
- Inddrage ham i dine dagligdags aktiviteter
Læs mere om håndtering af børn/unge med ADHD, anerkendelse og selvværd under Børneliv med ADHD her
Positiv kommunikation
Sørg også for at være ekstra opmærksom på, hvordan der tales til den unge. Hvis der er mange konflikter og den unge har et slidt selvværd, så betyder valget af kommunikationsform mere, end man aner. En anerkendende og positiv kommunikationsform kan åbne op for samarbejde, nærvær og troen på sig selv.
Læs en lille artikel fra ADHD Magasinet om kommunikation med din teenager her
ADHD-foreningen har udgivet en guide til barnet/den unge selv på ca. 10-15 år. Den hedder “Styr dit eget skib”. Hent guiden her
Unge og behandling af ADHD
Nogle unge i medicinsk behandling smider deres ADHD-medicin i teenageårene, fordi de ikke vil være anderledes end de andre, og de vil gerne mærke, hvem de selv er uden medicinen. Det er forståeligt, men det er også noget, som de unge, deres forældre og behandlere skal være særligt opmærksomme overfor. Ungdomsårene indeholder mange udfordringer, der kan være sværere at håndtere, hvis man måske er et impulsivt, ungt menneske med en lav selvfølelse.
Det er vigtigt at overveje, om den unge kan tilbydes anden behandling i form af en pædagogisk indsats og ved evt. at blive fulgt af en fagperson.
Desuden er der for unge med ADHD en øget risiko for brug af rusmidler og for evt. at ende i misbrug, fordi det kan blive et middel til fællesskab med andre unge, en form for selvmedicinering eller en måde at finde indre ro på.
Læs mere om ADHD og risikobetonet adfærd her
Uddannelse
For mange unge er det svært at begynde og ikke mindst færdiggøre en uddannelse. Kun 19 % af unge med ADHD begynder på en ungdomsuddannelse efter folkeskolen. Og vi ved, at unge med ADHD har sværere ved at finde og bibeholde en læreplads end andre unge. Her er det af afgørende betydning, at den unge får hjælp og støtte fra forældre og fagfolk til at vælge og til at gennemføre en uddannelse.
Læs mere om Støtte på uddannelse her
Søskende
Mange børn og unge med ADHD har søskende, som føler sig i klemme i familien. De føler sig måske overset af forældrene, fordi den med ADHD kræver meget tid og opmærksomhed. Eller de er frustrerede og kede af det over familiens konfliktniveau.