Opret bruger på ADHD
Som bruger kan du deltage aktivt på forummet og hjælpe med nyttige tips og svar for andre med ADHD.
Indtast dine oplysninger her STEP 1 af 2
Kodeordet kan du bruge på adhd.dk til at redigere dine personlige oplysninger.
Tak fordi du vil støtte mennesker med ADHD
Som medlem støtter du ADHD-foreningens arbejde for at sikre gode levevilkår for mennesker med ADHD.
Step 1 af 4
Indtast dine oplysninger her
Kodeordet kan du bruge på adhd.dk til at redigere dine personlige oplysninger.
Tak fordi du vil støtte mennesker med ADHD
Som medlem støtter du vores arbejde for at sikre gode levevilkår for mennesker med ADHD.
Step 2 af 4
Vælg medlemstype:
Tak fordi du vil støtte mennesker med ADHD
Som medlem støtter du vores arbejde for at sikre gode levevilkår for mennesker med ADHD.
Step 3 af 4
Betal med kreditkort:
Et medlemskab i ADHD-foreningen betales første gang med kreditkort
Du kan på sidste side tilmelde dig til betalingsservice. Kontingent opkræves i februar.
Du er nu blevet medlem
Vi håber, at du vil blive glad for dit medlemskab. Velkommen i ADHD-foreningen.
Luk menu

Din kurv

Du har ingen varer i kurven.

Gå til webshoppen for at tilføje varer til kurven.

Indtast oplysninger

Step 2 af 5

Indtast betalingsadresse nedenfor

Anden leveringsadresse
Ja
Nej
(hvis du logger ind vil den automatisk udfylde dine kontakt oplysninger)

Indtast leveringsadresse nedenfor

Vælg leveringsmetode

Overblik

Her er din endelige ordre. Kig den igennem og tjek, om alt er, som det skal være.

Step 3 af 5
Vare: Antal: Enhedspris:
1 0,00 DKK
(Momsbeløb: -5,00 DKK)
Subtotal: 0,00 DKK inkl. moms
1
0,00 DKK
(Momsbeløb: -5,00 DKK)
Subtotal:
0,00 DKK inkl. moms
Tak for din tilmelding!
Du vil modtage faktura samt program med posten en af de kommende dage. Ydermere vil har vi sendt dig en mail med din tilmelding.

Vi ses!
Donation

Børneliv med ADHD

Børneliv med ADHD

Børnelivet med ADHD er udfordrende. Risikoen for nederlag, lav selvfølelse og tilstødende vanskeligheder er stor. Men med støtte og anerkendelse fra nærværende voksne, kan børnelivet med ADHD være lige så dejligt som alle andre børneliv

At være barn med ADHD kan være svært

Børn med ADHD har en forstyrrelse i deres evne til opmærksomhed, som er en af vores basale kognitive funktioner. Forstyrrelsen påvirker de andre og mere avancerede funktioner, såsom sansebearbejdning, hukommelse, indlæring og tænkning. Børn med ADHD har dermed svært ved at tolke og forstå verden omkring dem, svært ved at indgå socialt og at gennemføre aktiviteter.

Dertil kommer, at barnets vanskeligheder i mødet med omgivelserne ofte kommer til udtryk i en adfærd, der kan virke irriterende og generende for voksne og børn i omgangskredsen. Barnet har ikke hørt, hvad der blev sagt, kan ikke vente, farer omkring, forstår ikke reglerne, overskrider andres grænser, afbryder, taler meget osv.

Børn med ADHD får ofte meget skæld ud

Hvis folk omkring dem ikke har den fornødne viden og forståelse for barnets vanskeligheder, oplever børnene i forlængelse af ovennævnte adfærd mange afvisninger, irettesættelser og skæld ud.

Barnets kognitive funktionsnedsættelse er ikke synlig på samme måde som en fysisk funktionsnedsættelse, og symptomerne på ADHD er ”almindelige”. Forstået på den måde, at alle kender til uopmærksomhed og impulsiv adfærd, både hos mindre børn og hos større børn og voksne, når de er trætte eller uoplagte.

Derfor prøver mange voksne at tøjle barnets ADHD-symptomer med almindelig opdragelse, hvor barnet bliver bedt om at holde op med at være uopmærksomt eller uroligt. De voksne har måske ikke den fornødne forståelse for de kognitive vanskeligheder, og de mangler viden og værktøjer til at handle anderledes. Så barnet kommer måske igen og igen til kort i mødet med andre børn og voksne, når det er uopmærksomt, uroligt og impulsivt og ikke kan overskue og navigere i hverdagen, som det forventes af dem.

De voksne omkring barnet med ADHD ser måske ikke barnets behov for hjælp, og de overser det faktum, at børn med ADHD som oftest udvikler sig langsommere end jævnaldrende. ”Tag dig nu sammen” bliver måske noget, barnet hører igen og igen. Uden at kunne handle på det, selvom han eller hun gerne ville. For børn gør det godt – hvis de kan.

Se en film med tips til forældre til børn med ADHD

Børn gør det godt – hvis de kan

Børn med ADHD mærker udmærket, at de er anderledes og har sværere ved tingene end deres kammerater. De kan godt se, hvis de er til besvær hos folk omkring dem, og de er smerteligt bevidste om, hvis de driver forældre og lærere til vanvid, gør de andre børn kede af det osv. Alle børn ønsker at gøre det godt og behage de voksne omkring dem. Alle børn ønsker at opføre sig pænt og have gode venner. Når tingene alligevel mislykkes, er det fordi noget går galt i forhold til barnets formåen. Derfor må de voksne hjælpe på bedste vis, så barnet ikke vokser op med et selvbillede af, at det skuffer andre, er et forkert og ”dårligt barn”, der ikke duer til noget.

For det slider selvfølgelig på barnets selvværd, hvis barnet ikke ”ses” og håndteres hensigtsmæssigt. Og det giver barnets vigtige udviklingsopgaver med at skabe en positiv jeg-opfattelse og danne positive relationer vanskelige vilkår. Dermed stiger risikoen for, at barnet udvikler tillægsdiagnoser og andre sociale vanskeligheder.

Alle børn har som bekendt brug for omsorg, hjælp og støtte, bare fordi de er børn, og for børn med ADHD betyder det derfor et særligt stort behov for støtte og hjælp fra deres forældre og øvrige voksne. Det stiller selvsagt store krav til de voksnes evne til tålmodighed, vedholdenhed, tolerance, viden og indsigt – særligt for de forældre, der pga. den høje arvelighed selv kæmper med opmærksomhedsvanskeligheder. Men det hårde arbejde betaler sig i høj grad.

Tank op på barnets selvværd

Som forælder til et barn med ADHD må du først og fremmest væbne dig med tålmodighed og så ellers øse af din kærlighed til barnet. Det er et vedholdende og gentagende opdragelsesarbejde, som kan kræve mere af dig som forælder end det gør for forældre til børn uden ADHD. Du skal vælge dine kampe og tænke mere langsigtet. Sørg for hele tiden at have fokus på at minimere konflikter i hverdagen, mens du tanker op på barnets selvværdskonto. Så skal han eller hun nok lære en masse færdigheder på sigt og udvikle sig i en positiv retning. En af de beskyttende faktorer for børn med ADHD er netop, at forældrene og de professionelle har viden om ADHD, og at de er åbne og positive i deres tilgang til barnet og til netværket.

Prøv at se nærmere på kommunikationen til barnet. Almindelig mainstream opdragelse og ”fejlfinding” er nemlig ikke hensigtsmæssigt overfor disse børn. Som voksen bør man derimod bruge sin energi på:

  • At være tydelig og klar i sine beskeder til barnet
  • Altid at beholde ansvaret for situationen og være anvisende i sin kommunikation
  • At afholde sig fra at skælde ud, bebrejde og irettesætte, når man vil korrigere en adfærd
  • At bruge en anvisende, positiv kommunikation, hvor man opmuntrer, anerkender og roser barnet hver dag

Dyrk barnets styrker og successer

Du kan også vende en negativ udvikling for et barn ved at begynde at fokusere på de gode ting hos barnet. Dermed bliver det også automatisk nemmere at rose mere og skælde mindre ud. Så find ud af, hvad barnet er god til. Hvad kan andre lide ved ham/hende? Hvad går oftest godt for barnet? Det gælder her om at være på udkig efter barnets styrker og dyrke barnets successer – selv de mindste. Ros også gerne barnet bare for at være det barn, han eller hun er. Fx ”Det gør mig glad at se dig” eller ”Jeg er heldig, at jeg er blevet mor til dig”.

Du kan finde mange flere eksempler på sætninger med ros og anerkendelse til inpsiration her.

Der er masser af andre pædagogiske tips og tricks, som du kan benytte dig af for at hjælpe barnet til at begå sig socialt og udvikle sig positivt med gode relationer og et stærkt selvbillede.

Råd og redskaber til håndtering af adfærd

I ADHD-foreningen har vi udgivet en guide med 25 råd og redskaber til de professionelle voksne omkring børn med ADHD i børnehave og indskoling. Du kan læse en kort gennemgang af metoderne i en artikel i vores medlemsblad. Metoderne er velegnede til børn både med og uden ADHD, og de er her beskrevet generelt til brug også for forældre.

Læs artiklen, hvor råd og redskaber bliver gennemgået

Du kan også hente guiden “25 gode råd og redskaber” for lærere og pædagoger her.

Som forælder kan du også få noget ud af at læse om metoderne, eller du kan tage den med til dit barns lærer eller pædagog.

 

Se de 5 kortfilm “kender du det?” med Stefan, Dicte, Julius, Jens og Morten, der alle er børn med ADHD. Du kan vælge filmene her.

Filmsite om ADHD

Filmsite om ADHDGå til adhdseselv.dk
Bliv medlem af ADHD-foreningen og støt ADHD-sagen