Barnet trækker sig måske
At være søskende til et barn med ADHD er ikke altid nemt. Barnet med ADHD har mere brug for din hjælp og støtte, og der er ofte flere konflikter og bekymringer omkring barnet med ADHD end omkring de andre børn. Derfor kan søskende nemt komme til at føle sig overset, og det er ofte også dem, der må bøje sig eller klare sig selv, når bølgerne går højt.
Nogle søskende vælger som en konsekvens af dette at trække sig fra konflikterne og det sociale samvær i familien. De sidder måske meget på deres værelse og er svære at få til at deltage i fælles aktiviteter. De kommer måske til at føle vrede mod dig eller mod barnet med ADHD og bliver jaloux på den opmærksomhed og hjælp, som det andet barn får.
Måske synes de, at det er pinligt at være søskende til barnet med ADHD, da hans eller hendes adfærd kan opleves som anderledes eller upassende af omgivelserne. De har måske slet ikke lyst til at tage venner med hjem, da det kan være udfordrende eller svært at skulle forklare om deres søskendes funktionsnedsættelse.
Barnet reagerer med sin adfærd
Nogle børn reagerer ved at blive mere eller mindre “usynlige”. De gør sig stille og dygtige for ikke at være til besvær, da de kan se, at mor og far har rigeligt at se til. De klarer sig godt i skolen, hjælper til derhjemme og sørger for ikke at fylde med deres egne problemer eller behov. Måske bliver de en slags “pauseklovn” i familien i et forsøg på at lette stemningen, aflede konflikterne eller få opmærksomhed.
Det kan også være, at barnet reagerer ved at blive adfærdsvanskeligt eller udvise andre tegn på mistrivsel, såsom problemer med det sociale, søvn, renlighed, spisning eller lignende. Det kan både vise sig derhjemme eller i børnehaven eller skolen.
ADHD kan også være et aktiv
Udover de potentielle udfordringer ved at have søskende med ADHD er der også positive aspekter. I mange familier er det heldigvis lige så dejligt at have søskende med ADHD som at have alle mulige andre søskende. Man kan tilmed vælge at se på ADHD som et aktiv.
Søskende med ADHD er måske ofte spændende at være sammen med og lege med. De finder fx lynhurtigt de andre børn på en campingplads. De fordyber sig i LEGO og bygger en by, der fylder hele værelset. De finder på sjove ting og siger tit noget skægt og frimodigt. De er kreative og finder på nye, sjove aktiviteter. De er aktive og lokker søskende med højt op i træerne og langt ud på isen, hvilket jo er rigtig sjovt – så længe det går godt.
Derudover lærer børn, der vokser op med ADHD i familien, som oftest meget om sociale kompetencer, hvilket de har gavn af hele livet. Det gælder fx forståelse for handicap og en åbenhed over for mangfoldighed. De lærer at være rummelige, tålmodige, empatiske og vise hensyn. Det kræver selvfølgelig, at der i familien er en god forståelse for ADHD og en åben kommunikation.
Forældre har ofte også ADHD
På grund af ADHD’s høje arvelighed er der også ofte en forælder (og nogle gange to), der har ADHD eller har nogle ADHD-lignende vanskeligheder. Det giver selvfølgelig nogle ekstra udfordringer i rollen som forælder, idet det kan være sværere at opretholde struktur omkring børnene, håndtere konflikter osv.
Men har du eller din partner ADHD, behøver det ikke at betyde noget for børnenes trivsel. Det kommer helt an på, om den voksne kender til sine udfordringer og har lært at mestre symptomernes betydning i hverdagen.
Hvad kan du gøre som forælder?
Som forælder er det vigtigt at være opmærksom på, hvordan dit barn uden ADHD har det i familien. Sørg for at finde tid til at lytte og give opmærksomhed til alle dine børn, og tal åbent med dem om det, der er svært.
En god forebyggelse er at give søskende noget alenetid sammen med far og/eller mor, hvor han eller hun får ro til at snakke med jer og få nogle oplevelser sammen på hans eller hendes præmisser. Det behøver ikke at tage lang tid, men sørg for at være nærværende, mens I er alene sammen. Skyd fx på mål sammen, byg en hule eller spil et spil. Hvis I trænger til at snakke sammen, så er det ofte nemmere at få snakken i gang, hvis man går en tur, cykler eller kører bil sammen.
Det er også vigtigt at skabe struktur og forudsigelighed i familien, som forebygger konflikter, og som både barnet med ADHD og resten af familien har gavn af. Det samme gælder positiv og tydelig kommunikation.
Eksempler på forklaringer til børnene
Fortæl gerne dine børn, at forskellige børn har forskellige behov. At børn behandles fair af de voksne ved at få det, de hver især har brug for – i stedet for ”bare” at få det samme. Du kan måske bruge dette eksempel:
”Hvis et barn skal spise 3 frikadeller for at være mæt, og et andet barn skal spise 5 frikadeller for at være mæt – skal de så begge to have 3? Eller 5? Eller 4? Får de 3, er den ene stadigvæk sulten, når de går fra bordet. Får de 5, får den anden mavepine eller skal smide mad i skraldespanden. Får de 4, har ingen af dem fået det, de havde brug for. Sådan er det også med alt muligt andet end frikadeller”.
Et andet eksempel er, hvis dyrepasseren i zoologisk have siger til alle dyrene: ”I skal til eksamen. For at det skal være fair, får I alle sammen den samme opgave: I skal klatre op i træet”. Det er hverken fair for aben, som synes, det er en for nem og kedelig opgave, eller for skildpadden, som ikke har en chance. Dyr har forskellige styrker og muligheder, og det har børn også.
Hjælp også dine børn med, hvordan man kan sætte ord på, hvad ADHD er, og hvad det betyder for opførsel og for familien som helhed. Øv jer fx på en kort og konkret forklaring, som de kan bruge over for venner og andre.
Visualisering kan være en fordel
Det kan være en god idé at tegne eller på anden måde visualisere eksemplerne over for børnene.
Det kan også være gavnligt at fortælle dine børn, at der skam er kærlighed nok i mor eller far til alle børn. ”Når man får et barn, så får man også en kæmpestor kærlighed indeni. Når man så får et barn mere, så skal de ikke dele den kærlighed, der allerede er. Det er nemlig så fantastisk og smart, at kærligheden vokser til dobbelt størrelse. Det er faktisk uendeligt, hvor meget kærlighed der er plads til inde i en mor eller far. Den gror hele tiden”.
Dette eksempel kan også visualiseres ved fx at lave en stor tegning af dit hjerte og så tegne hjerter for dine børn inden i dit hjerte, så de kan se, at der er plads nok til dem alle.
Søskendekurser
Hvis der er mulighed for det, kan det være en rigtig god idé at lade barnet deltage i et kursus for søskende til børn med ADHD. Her kan de møde andre, der forstår dem og kender til de samme følelser som dem, og de kan måske knytte nye venskaber.
ADHD-foreningen udbyder med jævne mellemrum kurser for søskende.