Lektier, opgaver og eksamner

Koncentration, opmærksom, energi og struktur er alt sammen noget, som spiller ind når der skal laves lektier, afleveres opgaver og læses til eksamen. Og det er også alt sammen noget som unge med ADHD/ADD har udfordringer med

Når der skal laves lektier

Udfordringer med koncentration og opmærksomhed er også en faktor, når der skal laves lektier eller læses til eksamen. Mange har svært ved at koncentrere sig og komme i gang med opgaverne, og man bliver nemt forstyrret af ting, som sker omkring en. Mange vil også opleve, at energien er ved at være brugt op, når man kommer hjem fra skole. Du er simpelthen træt og har derfor meget svært ved at komme i gang med hjemmearbejdet.

Tidsstyring og organisering

Vanskeligheder med organisering og tidsstyring er almindelige, når man har ADHD. Du kan derfor opleve, at det er svært at overskue skolearbejdet og få det organiseret på en god og effektiv måde. Det handler både om de daglige lektier, større skriftlige opgaver, eksamensforberedelse, men også om at have overblik over skema, timer og aftaler med fx vejleder og mentor. Måske driller din tidsfornemmelse og du oplever hurtigt at komme bagud eller glemme vigtige opgaver og aftaler.

I filmen kan du møde 3 studerende med ADHD og én med ADHD og autisme. De taler om, hvilke strategier de bruger i forhold til lektier og eksamensforberedelser på en videregående uddannelse.

I denne video møder du fire studerende med ADHD/ADD eller autisme på en ungdomsuddannelse. De snakker også om eksamen og struktur.

Strategier til at få lavet sin aflevering

I løbet af uddannelse er der mange opgaver, der skal afleveres. Når man har ADHD/ADD ender det ofte med, at opgaven bliver lavet i sidste øjeblik. Og det kan være rigtig hårdt. I filmen er der 2 strategier til, hvordan du kan ændre dette.