Overblik
Her er din endelige ordre. Kig den igennem og tjek, om alt er, som det skal være.
Vare: | Antal: | Enhedspris: | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 0,00 DKK | ||||||
(Momsbeløb: 0,00 DKK) | |||||||
Subtotal: | 0,00 DKK inkl. moms | ||||||
Vi ses!
- ADHD
- Livet med ADHD
- Livet med ADHD
- Skole
- Strategier
- Social indsats
- Professionel
- Om os
- Foreningen
- Hovedbestyrelsen
- Målsætning
- Fundraising
- ADHD og fundraising
- Bliv erhvervspartner
- Vores erhvervspartnere
- Støt når du tanker benzin
- Støt med køb på auktioner
- Støt når du tager din medicin
- Støt når du bruger strøm
- Giv en gave
- Start en indsamling
- Arv og testamente
- Sponsorer og bidragsydere
- Samarbejdspartnere
- Idékatalog til samarbejde
- Indsamlingstilladelse
- Vores arbejde
- Frivillig
Forsiden / Livet med ADHD / Søskendeliv med ADHD
Søskendeliv med ADHD
Søskende til et barn med ADHD oplever, at opmærksomhed og overskud til dem nemt bliver skåret ned, fordi forældrene er ekstra udfordrede i forældrerollen
At være søskende til et barn med ADHD er ikke altid nemt. Barnet med ADHD har mere brug for forældrenes hjælp og støtte, og der er ofte flere konflikter og bekymringer omkring barnet med ADHD end omkring de andre børn i familien. Søskende kommer derfor nemt til at føle sig overset, og det er ofte også dem, der må bøje sig eller klare sig selv, når bølgerne går højt.
Barnet trækker sig måske
Nogle søskende vælger som en konsekvens af dette at trække sig fra konflikterne og fra det sociale samvær i familien. De sidder måske meget på deres værelse og er svære at få til at deltage i fælles aktiviteter. De kommer måske til at føle vrede mod forældrene eller mod barnet med ADHD og er jaloux omkring den opmærksomhed og hjælp, som det andet barn får.
Måske synes de, at det er pinligt at være søskende til barnet med ADHD, da hans eller hendes adfærd opleves som anderledes eller upassende overfor omgivelserne. De har måske slet ikke lyst til at tage venner med hjem, da det kan være træls eller svært at skulle forklare om sin søskendes funktionsnedsættelse.
Barnet reagerer med sin adfærd
Nogle børn reagerer ved at blive mere eller mindre ”usynlige”. De gør sig stille og dygtige for ikke at være til besvær, da de kan se, at mor og far har rigeligt at se til. De klarer sig godt i skolen, hjælper til derhjemme og sørger for ikke at fylde med deres egne problemer eller behov. Måske bliver de en slags ”pauseklovn” i familien i et forsøg på at lette stemningen, aflede konflikterne eller få opmærksomhed.
Det kan også være barnet reagerer ved at blive adfærdsvanskeligt eller udvise andre tegn på mistrivsel som problemer med det sociale, med søvn, renlighed, spisning el. lign. Det kan både vise sig derhjemme eller i børnehaven eller skolen.
ADHD kan også være et aktiv
Udover de potentielle udfordringer ved at have søskende med ADHD, er der også positive ting. I mange familier er det heldigvis lige så dejligt at have søskende med ADHD, som at have alle mulige andre søskende. Man kan tilmed vælge at se på ADHD´en som et aktiv.
For søskende med ADHD er måske tit spændende at være sammen med og lege med. De finder fx lynhurtigt de andre børn på en campingplads. De fordyber sig i Lego og bygger en by, der fylder hele værelset. De finder på sjove ting og siger tit noget skægt og frimodigt. De er kreative og finder på nye, interessante aktiviteter. De er aktive og lokker søskende med højt op i træerne og langt ud på isen, hvilket jo er rigtig sjovt – så længe det går godt!
Derudover lærer børn, der vokser op med ADHD i familien, som oftest meget om sociale kompetencer, hvilket de har gavn af hele livet. Det gælder fx handicapforståelse og en åbenhed overfor mangfoldighed. De lærer at være rummelige, tålmodige, empatiske og vise hensyn. Det kræver selvfølgelig, at der i familien er en god forståelse for barnets ADHD og en åben kommunikation.
Forældre har ofte også ADHD
Pga. ADHD´s høje arvelighed, er der også ofte en forælder (og nogle gange to), der også har ADHD eller har nogle ADHD-lignende vanskeligheder. Det giver selvfølgelig nogle ekstra udfordringer i rollen som forælder, idet det kan være sværere at opretholde struktur omkring børnene, håndtere konflikter osv.
Men forældres ADHD behøver ikke at betyde noget for børnenes trivsel. Det kommer helt an på, om den voksne kender til sine udfordringer og har lært at mestre symptomernes betydning i hverdagen og i familien.
Hvad kan du gøre som forælder?
Som forælder er det vigtigt at være opmærksom på, hvordan barnet uden ADHD har det i familien. Sørg for at finde tid til at lytte og give opmærksomhed til alle dine børn og tal åbent med dem om det, der er svært.
En god forebyggelse er at give søskende noget alenetid sammen med far og/eller mor, hvor han eller hun får ro til at snakke med jer og få nogle oplevelser sammen på hans eller hendes præmisser. Det behøver ikke tage lang tid, men sørg for at være nærværende, mens I er alene sammen. Skyd fx på mål sammen, byg en hule eller spil et spil. Hvis I trænger til at snakke sammen, så er det ofte nemmere at få snakken i gang, hvis man går en tur efter en is, cykler eller kører bil sammen.
Det er også vigtigt at skabe struktur og forudsigelighed i familien, som forebygger konflikter, og som både barnet med ADHD og resten af familien har gavn af. Det samme gælder positiv og tydelig kommunikation.
Eksempler på forklaringer til børnene
Fortæl også gerne dine børn, at forskellige børn har forskellige behov. At børn behandles fair af de voksne ved at få det, de hver især har brug for – i stedet for ”bare” at få det samme. Du kan måske bruge dette eksempel:
”Hvis et barn skal spise 3 frikadeller for at være mæt og et andet barn skal spise 5 frikadeller for at være mæt – skal de så begge to have 3? Eller 5? Eller 4? Får de 3 er den ene stadigvæk sulten, når de går fra bordet. Får de 5 får den anden mavepine eller skal smide mad i skraldespanden. Får de 4 har ingen af dem fået det, de havde brug for. Sådan er det også med alt muligt andet end frikadeller”.
Et andet eksempel er, hvis dyrepasseren i zoologisk have siger til alle dyrene: ”I skal til eksamen. For at det skal være fair, får I alle sammen den samme opgave: I skal klatre op i træet!” Det er hverken fair for aben, som synes det er en for nem og kedelig opgave, eller for skildpadden, som ikke har en chance. Dyr har forskellige styrker og muligheder, og det har børn også.
Hjælp også børnene med, hvordan man kan sætte ord på, hvad ADHD er, og hvad det betyder for barnets adfærd og for familien som helhed. Øv jer fx på en kort og konkret forklaring, som de kan bruge over for venner og andre.
Visualisering kan være en fordel
Det kan være en god idé at tegne eller på anden måde visualisere eksemplerne overfor børnene.
Det kan også være gavnligt at fortælle sine børn, at der skam er kærlighed nok i mor eller far til alle børn. ”Når man får et barn, så får man også en kæmpestor kærlighed indeni. Når man så får et barn mere, så skal de ikke dele den kærlighed, der allerede er. Det er nemlig så fantastisk og smart, at kærligheden vokser til dobbelt størrelse. Det er faktisk uendeligt, hvor meget kærlighed der er plads til inde i en mor eller far. Den gror hele tiden”.
Dette eksempel kan også visualiseres ved fx at lave en stor tegning af mors hjerte og så tegne hjerter for børnene inden i hendes hjerte, så de kan se, at der er plads nok til dem alle.
Søskendekurser
Hvis der er mulighed for det, så kan det være en rigtig god idé at lade barnet deltage i et kursus for søskende til børn med ADHD. Her kan de møde andre, der forstår dem og kender til det samme som dem, og de kan måske knytte nye venskaber.
ADHD-foreningen udbyder med jævne mellemrum kurser for søskende. Se om der er et kursus, der passer til jeres situation her
Husk ros og anerkendelse
Sidst, men ikke mindst, skal det nævnes, at det altid er en fordel at holde øje med de enkelte børns styrker. Udnyt børnenes stærke sider og dyrk deres individuelle successer.
Anerkend dem hver især for at være dejlige børn, som du elsker og værdsætter, og ros dem for det, der går godt, og for det, de øver sig på.
Find eksempler på sætninger med ros og anerkendelse
Tjek også gerne vores online forældreprogram KiK Nu! Det er gratis at deltage.
https://adhd.dk/kik-nu/
Husk også at downloade vores gratis guide til forældre: “Godt gået”
https://adhd.dk/materiale/godt-gaaet-en-guide-til-foraeldre/
Og vores gratis guide til børn med ADHD ca. 10-15 år: “Styr dit eget skib”
https://adhd.dk/materiale/styr-dit-eget-skib-en-guide-til-boern-og-unge/
Livet med ADHD
Har hele familien brug for at tage på kursus sammen?
Målgruppe
Studerende med ADHD/ADD og deres forældre
Workshoppen veksler mellem korte oplæg,…