TEMADAG: for musiklærere og korledere
På temadagen sættes fokus på, hvordan vi bedst inkluderer børn med ADHD/ADD eller lignende vanskeligheder i musik og sangundervisningen. Disse børn oplever mange vanskeligheder i hverdagen og ved at inkludere dem i musik og sang får de en oplevelse af succes og fællesskab.
Sang i fællesskab kan være en katalysator for og styrke følelsen af samhørighed mellem mennesker.
Fællesskabet har stor betydning for børns læring. Forskning viser, at selvdannelse, selvværd og læringslyst kommer af at deltage, bidrage og øve indflydelse i fællesskaber. Derfor vil denne temadag give viden og redskaber til musiklærere og korledere.
Temadagen vil være praksisorienteret og være bygget op omkring workshopelementer. Deltagerne vil få såvel viden om ADHD samt konkrete pædagogiske og sangfaglige metoder og redskaber til undervisning af børn med ADHD eller lign. vanskeligheder. Alt kan med fordel også bruges i forhold til undervisning af andre børn.