Small talk på arbejdet

Small talk på arbejdspladsen – skal/skal ikke?

Det er en uskreven regel på mange arbejdspladser, at man sidder sammen og smalltalker under og efter frokostpausen. Dog kan det være svært at deltage, hvis man føler, at der bliver forventet noget af én.

Hvis det er en rigtig ubehagelig situation for dig, så sørg for at få det formidlet videre til dine kollegaer eller din chef. Du kan f.eks. sige: “Jeg er ikke så god til at smalltalke, og det gør mig utilpas, når jeg ikke ved hvad jeg skal.” Sammen kan I måske finde en plan for, hvordan du kommer med i samtalerne, eller hvordan du undgår dem. Find ud af, hvad der er bedst for dig.

Når du holder frokostpause, er det måske faktisk ikke nødvendigt at smalltalke. Hvis du f.eks. har en halv times pause, men spiser din mad på 10 min, behøver du ikke blive siddende i frokostrummet de sidste 20 min. Du kan f.eks. gå en tur efter du har spist.

Hav et emne klar

Hvis du gerne vil smalltalke, men ikke helt ved hvordan du skal starte en samtale, kan du have et emne klar på forhånd:

  • Se nyhederne eller hør radio og find et aktuelt emne at tale om
  • Hvad taler de andre meget om for tiden?
  • I frokostpausen kan du spørge: ”Hvad er det du har med i dag? Det ser lækkert ud!”
  • Tal om vejret, her kan alle være med!

Her skal du være opmærksom!

Der er områder hvor du skal være opmærksom på, når du smalltalker, ellers kan det nemlig hurtigt gå galt.

Hvis den du taler med, har børn, og du ikke selv har nogen, men du til gengæld har et kæledyr, så skal du passe godt på. Ingen forældre har lyst til at få sammenlignet deres børn med dyr. Prøv hellere om du kan komme i tanke om et barn i din familie eller vennekreds, som du kan drage ind i samtalen.

Husk at give plads til den anden. Hvis I taler om et emne der interesserer dig rigtig meget, kan du måske komme til at tale alt for meget. Samtaler er ofte bygget op omkring taleture, hvor man skiftes til at give plads til den anden. Derfor skal du:
1. Først tage ordet når den anden holder en lang pause.
2. Forsøge at give ordet videre, inden du skifter emne.

Vær varsom med intime detaljer! Som hovedregel skal du ikke fortælle meget personlige eller intime detaljer om dig selv, eller andre. Hvis du taler med en god ven, og vedkommende selv bringer det på bane, er det dog ok.