1. Tænk over din plads i undervisningslokalet
Når du har ADHD eller ADD bliver du lettere forstyrret, fordi du er mere sensitiv overfor lyde, lys, lugte eller andre sanseindtryk – og du har sværere ved at sortere dem fra. Det kan være svært at bevare fokus i undervisningen, fordi der er så meget, der kan forstyrre. De andre studerende i lokalet, deres snak og bevægelser, lyde fra gangen eller udefra, ting på væggene etc. For at gøre det lettere at bevare koncentrationen på læreren og undervisningen, skal du finde den bedste plads for dig i lokalet. Det kan være, at du skal sætte dig længst fremme og midtfor i undervisningslokalet, så er du tættere på læreren og kan ikke se de andre studerende. Det kan også være, du synes, at det er ubehageligt at sidde med ryggen til alle andre. Så vælg hellere en plads, hvor du kan se, hvad der foregår, da det ellers vil stjæle din energi og dit fokus.
2. Find et ”distraktionsfrit” sted at studere
Også når du skal forberede dig til timerne, lave aflevering eller andet, kan det være en fordel at finde et uforstyrret sted. Find derfor et godt sted, hvor du ikke bliver distraheret og brug det til dit studiested. Du kan evt. også bruge høretelefoner, med eller uden musik, alt efter hvad der fungerer bedst for dig.
3. Arbejd i kortere sekvenser, som matcher din koncentrationsevne
Indret dit studie efter at du arbejder bedst i mange korte sessioner og ved at holde mange pauser. På den måde bevarer du bedst dit fokus og din koncentration. Det kan tage længere tid, men på den måde tager du godt hånd om din ADHD/ADD. Lad være med at planlægge meget lange studiesessioner, som udfordrer din koncentration og lad være med at sammenligne dig med andre og respektér, at du ikke kan koncentrere dig i lige så lang tid.
4. Lav en studierutine og hold fast i den
Mennesker med ADHD har ofte brug for rutiner i hverdagen, og derfor kan det hjælpe dig at have en fast rutine i forhold til dit studie.
Din rutine afhænger af, hvilken uddannelse, du er i gang med. En rutine kan fx være, at du studerer hver dag i et bestemt tidsrum eller på bestemte dage.
Mange har glæde af at arbejde med studiet hver dag, så man fx ikke kommer for langt væk (mentalt) over en weekend eller de dage, hvor du ikke har undervisning.
5. Brug aktiv indlæring og find en god notatteknik
Mange studerende med ADHD og ADD har glæde af en mere aktiv indlæring, hvor de arbejder aktivt med stoffet frem for blot passivt at lytte eller læse.
Der er mange måder at gøre det på. Når du læser en tekst, så har du måske brug for at tage noter og brug for at finde ud af, hvordan du bedst tager noter. Der findes mange bøger om studie- og notatteknik, hvor du kan blive inspireret til en række nye og anderledes måder at læse en tekst på. Når du er til undervisning, kan det være svært at arbejde aktivt med stoffet, fordi du tænker, at du ikke både kan tage noter og lytte. Her kan det være en hjælp at optage undervisningen, så du kan lytte til den derhjemme og arbejde aktivt med den.
Tænk på, at du gerne skal have teksten eller undervisningsstoffet i hænderne flere gange. Det er altså ikke nok at læse dagens tekst én gang. Den skal måske læses tre gange, men på tre forskellige måder. Det samme med undervisningen. Den skal måske høres i klassen, derefter høres igen hjemme og endelig skal den deles op i mindre bidder, som skal genhøres, mens der skrives noter.