Viden om styrker og svagheder

ADHD er så forskelligt fra barn til barn, at det er et vigtigt at dit barns lærer får kendskab til de konkrete udfordringer, netop dit barn har.

Du kender dit barn bedst, og du ved hvilke styrker og kvaliteter, som han/hun har. Informer lærere og pædagoger om dem, så barnet også i skolen føler sig anerkendt.

Du kender formentlig også dit barn bedst i forhold til dets vanskeligheder. Det kan være en god ide at lave en kort liste med de vanskeligheder, du oplever barnet har. Her ser du en række forslag, som kan inspirere dig til sådan en liste.

Mit barn har svært ved at holde sin krop i ro.

Du kan foreslå læreren, at dit barn må:

  • Bevæge sig på lydløse måder, f.eks. vippe med tæerne i skoen, presse knæene mod hinanden.
  • Sidde med en dimseting, noget han eller hun lydløst kan sidde og nulre med.
  • Bevæge sig rundt bagerst i lokalet, eller forlade lokalet og bevæge sig i kortere tid.

Mit barn har svært ved at koncentrere sig og holde fokus.

Du kan foreslå læreren, at dit barn må:

  • Holde pauser, hvor han eller hun laver noget, han eller hun kan lide, f.eks. tegne, spille, lytte til musik, gå en tur ud.
  • Sidde helt forrest i klassen og ikke i nærheden af vinduet, så han eller hun ikke bliver forstyrret af andre.
  • Få lov at sidde med høreværn på eller lytte til musik evt. uden ord.

Mit barn har svært ved at holde styr på sine ting

Du kan foreslå læreren at:

  • Dit barn får hjælp til at organisere og holde orden i skolesagerne.
  • Der bruges piktogrammer i timerne til at vise, hvad der skal ske i løbet af timen.
  • I aftaler en farvekode for fagene, f.eks. at dansk er grøn. Så er alle bøgerne til dansk indbundet i grønt bogbind, timerne er markeret med grønt i skemaet og piktogrammerne for dansk er grønne.

Mit barn har svært ved at holde styr på tiden

Du kan foreslå læreren at:

  • Der bruges timetimer eller æggeur til at vise, hvor meget tid der er tilbage.
  • Dit barn varsles ved skift i aktiviteter. Altså at læreren sørger for at barnet får at vide at der skal ske noget nyt 5 minutter før det skal ske og igen lige før det sker.

Mit barn har svært ved at forstå sociale spilleregler

Du kan foreslå læreren at:

  • Der fælles i klassen bliver aftalt tydelige klasseregler
  • Klassereglerne bliver hængt op i klassen, ikke kun i tekst men også i billeder.
  • Eleverne i klassen snakker om, at i stedet for at tage det for givet at alle ved, hvad man tænker, er det bedst at sige det tydeligt.
  • Hvis barnet har mange konflikter, kan det være en god ide at hjælpe det til at lære at gå væk, når han eller hun kan mærke at vreden er på vej.