Ros og anerkendelse

Ved at opmuntre og rose barnet hver dag lærer man sit barn at begå sig, kontrollere sine impulser, holde af og acceptere sig selv, som den han eller hun er.

Børn og unge med ADHD har brug for ros og anerkendelse for de værdifulde mennesker, de er, og for alt det, der går godt. Alt for ofte ser vi, at børn med ADHD eller lign. får meget skæld ud, hvilket giver dem en følelse af ikke at være gode nok. Derudover kan de føle sig ensomme og forkerte. Så de har i den grad brug for kærlig støtte og vejledning.

Man kan ikke rose for meget så længe rosen er oprigtig.

Dit barns styrker

Tænk over hvilke styrker dit barn har:

  • Hvad er han/hun god til?
  • Hvad kan andre lide ved ham/hende
  • Hvad går oftest godt for dit barn?

Sørg for barnet udnytter sine styrker og tal om dem – dyrk succeserne.

Ros væren frem for kunnen

Det er ofte set, at voksne per automatik roser kunnen (færdigheder) frem for væren (eksistens).

Ros barnet for at være den person det er for at styrke selvværdet, og gør det gerne med udgangspunkt i dig selv.

”Hvor er det dejligt at se dig”

”Det gør mig glad at se dig og storesøster grine sammen”

”Jeg er heldig, at jeg er mor/far til dig”

Eksempel:

Prøv at rose og vise interesse for selve processen frem for produktet eller evnen, fx når barnet spørger, om hans/hendes tegning er fin:

  • Den tegning gør mig glad
  • Jeg kan godt lide de farver, du har brugt
  • Hvad mon den elefant, du tegner, hedder?

Læs og se mere

Du kan få mere viden om ros og anerkendelse i modul 4 i det online forældreprogram KiK Nu!