HV-ordene

HV-ordene giver overblik og skaber trygge rammer

Børn med overbliksvanskeligheder har det typisk svært, når de er usikre på, hvad der skal ske. Et visuelt system handler derfor om at besvare de spørgsmål, som melder sig, når barnet skal lære en ny rutine

 

Hvad skal jeg lave?

Beskriv aktiviteten så præcist som muligt

Gør det klart, hvad barnet skal gøre

Eksempel: Vi skal spise aftensmad

 

Hvem skal barnet lave det med?

Forklar, hvem der skal deltage i aktiviteten:

Det kan være en fordel, at det er den samme forælder, som tager sig af en bestemt rutine.

Eksempel: Alle i familien spiser aftensmad sammen (hvis de er hjemme) Hvis vi har gæster, får du besked inden vi spiser

 

Hvornår skal jeg lave det?

Tydeliggør, hvornår barnet skal lave hvad.

Det er godt, hvis barnet hurtig kan overskue rækkefølgen af opgaver/aktiviteter i skemaet.

Eksempel: Vi spiser cirka klokken 18, og når der er blevet sagt værsgo. Du får en varsel 10 minutter før

 

Hvor skal jeg lave det?

Det kan give barnet ro at vide, hvor aktiviteten skal foregå.

Det kan derfor også være en fordel at lave tingene de samme steder. eks. altid sidde i sofaen, når der læses lektier.

Eksempel: Vi spiser aftensmad ved spisebordet på vores faste pladser

 

Hvor længe skal jeg lave det?

En tur på legepladsen, eller tid til at spille kan være et vidt begreb. Derfor kan det være godt at sætte tid på.

Tiden gøres synlig via et æggeur, timeglas eller timetimer.

Eksempel: Du skal sidde ved bordet og spise i 15 min. Vi sætter timeren. Du må gerne sidde længere

 

Hvorfor skal jeg det her?

Når barnet ved, at der er en mening med aktiviteten, kan det give øget fokus og vedholdenhed.

Meningen kan også være, at det er sjovt, eller hyggeligt at lave noget sammen.

Eksempel: Det er vigtigt at få mad i maven og det er hyggeligt at spise sammen

 

Hvor meget skal jeg lave?

Hvor meget barnet skal lave, f.eks.:

  • hvor mange kartofler det skal hjælpe med at skrælle
  • hvor mange ting det skal rydde op på sit værelse (sæt alle bamser og biler på plads.

Eksempel: Du skal helst spise alt det, du selv øser op

 

Hvordan skal jeg lave det?

Beskriv, hvad barnet skal gøre.

Vis evt. barnet, hvad det skal bruge til at gøre det

Eksempel: Du skal sidde på stolen, bruge din kniv og gaffel og lukke munden når du tygger 

 

Hvad så bagefter?

Dette spørgsmål kan ofte være en motivation til at gøre tingene færdig.

Nogle børn kan ikke koncentrere sig, om det de skal, hvis de ikke ved, hvad der skal ske bagefter.

Eksempel: Efter maden må du spille computer i 30 minutter på dit værelse!