Når ADHD er en del af gamet

Et projekt der vil styrke mulighederne for, at børn og unge med ADHD eller lign. vanskeligheder er en del af de positive fællesskaber i E-sportsforeninger.

Baggrunden for projektet

Færre børn og unge med særlige behov er en del af fællesskabet

Generelt er mennesker med et handicap mindre aktive i foreningsliv sammenlignet med jævnaldrende uden handicap. Det er særligt mennesker med ”usynlige” psykiske funktionsnedsættelser som fx ADHD der har begrænset deltagelse i foreningslivet. Ifølge en spørgeskemaundersøgelse fra Parasport Danmark er 86% af neurotypiske børn mellem 7 og 15 år aktive i en idrætsforening, mens det kun gælder for lidt under halvdelen af børn med en funktionsnedsættelse.

I undersøgelsen svarer forældrene, at trænerne, trods stor velvilje, ikke er klædt ordentligt på til at arbejde med de vanskeligheder, som deres børn eller unge har.

Ofte foretrækker børn og unge med ADHD individuelle sportsgrene som svømning eller skydning, da de, pga. deres ADHD-vanskeligheder kan have svært ved at overskue holdsport. E-sport er en holdsport, hvor succes er afhængigt af alle spillere på holdet, men mere individuelt end fx fodbold, da man i E-sport ofte spiller ved sin egen computer. Tilpasningsmulighederne i E-sport giver dermed deltagerne mulighed for at indgå i et fællesskab og interagere med de øvrige spillere i et mere sikkert og kontrolleret miljø, hvilket kan være afgørende for målgruppens muligheder for at indgå i en holdsport.

Projektet er støtte af Trygfondens Regionspulje i Midtjylland.

Projektets aktiviteter

Gratis online kursus og sparring

Projektet blev gennemført i Region Midtjylland, hvor E-sportsklubber blev tilbudt et online kursus af 2,5 timers varighed. Kurset blev afholdt d. 18/3 2024.

Kurset gav viden om:

  • Hvad det vil sige at have ADHD eller lignende vanskeligheder (eks. opmærksomhed, aktivitets- og/eller impulsforstyrrelse)
  • Den bagvedliggende årsag til den adfærd som børn og unge med ADHD eller lign. vanskeligheder ofte har.
  • Konkrete pædagogiske redskaber til at støtte op om børn og unge med ADHD/ADD eller lignende vanskeligheder i klubberne.

Kurset blev fulgt op af 1 times individuel sparring til de enkelte E-sportsforeninger, hvor de fik feedback og råd til de konkrete udfordringer de stod med. Samt til hvordan de bedst kunne implementere de pædagogiske redskaber i deres forening.

Den individueller sparring blev tilbudt ca. 1 mdr. efter det online kursus.

Kurset blev udbudt til træner og frivillige i klubber i Region Midtjylland som har E-sportshold.

 

Pjece

På baggrund af projektet er der udarbejdet en pjece.

Pjecen henvender sig primært til trænere i E-sportsforeninger og tilbyder pædagogiske redskaber og konkrete råd til, hvordan de bedst kan støtte børn og unge med ADHD i foreningerne. Ved bl.a. at skabe trygge og strukturerede rammer kan trænerne bidrage til, at spillere med ADHD føler sig bedre rummet i foreningerne.

Pjecen er udarbejdet af ADHD-foreningen med støtte fra Trygfondens Regionspulje i Midtjylland.

Du kan finde Pjecen herunder.