Det er individuelt, hvor meget støtte der er behov for.
SPS-ordningen skal sikre, at den studerende med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan gennemføre en videregående uddannelse på lige fod med andre. Betingelserne for at få støtten kræver, at du er optaget på en videregående uddannelse, der ydes SPS til. Dernæst skal du være studieaktiv.
Typiske støtteformer til studerende med ADHD/ADD
De typiske støtteformer til studerende med ADHD er specialpædagogisk bistand (støttetimer) – også kaldt mentortimer – og støttepersontimer.
Du skal søge om specialpædagogisk støtte (SPS) hos studievejlederen / SPS-vejlederen på uddannelsesstedet.
Støttetimerne kan gives til forskellige formål
Støttelæreren/ mentoren vil typisk være en lærer på uddannelsesstedet, der har særlig interesse og forudsætninger for at guide dig.
For studerende med ADHD/ADD gives støtten typisk til følgende formål:
- Overblik over undervisningsforløbene evt. skema for en uge
- Hjælp til at få overblik over diverse materialer og bøger til de forskellige fag
- Hjælp til at tilrettelægge studieforløbet i studiegruppe og hjemmearbejdet
- Støtte til at bruge uddannelsesinstitutionens IT system – og følge op på beskeder
- Særlige vilkår for prøver og eksamener – typisk forlængelse af tiden
Støttelæreren/ mentoren vil også have en anden men vigtig funktion – nemlig at give dig ros og anerkendelse og motivere dig til at fortsætte studiet, selvom der opstår udfordringer.
Støttepersontimer til at indgå i studiemiljøet
Støttepersontimer skal støtte dig som studerende i at indgå i studie-/ uddannelsesmiljøet, deltage i gruppearbejde, læsegrupper og andre sociale sammenhænge.
Støtteredskaber
Støtten til studerende med kognitive vanskeligheder kan også være støtteredskaber som for eksempel en diktafon, der kan afhjælpe problemer med at opfatte og huske indholdet af undervisning og samataler. En optagelse på diktafonen gør det muligt for dig at afspille indholdet senere i ro og mag.
Forlænget forberedelse til mundtlige og skriftlige eksamener
Studerende med ADHD/ADD har typisk brug for mere tid til eksamenerne. Det kan skyldes, at flere læser og arbejder langsommere, har brug for flere pauser og/eller mere tid til at kunne koncentrere sig for at få overblikket. Det er ikke lige let at få bevilget den ekstra forberedelsestid, men der ligger en vigtig afgørelse, som er truffet i Ligestillingsnævnet, der kan være hjælpsom, når du ansøger.
Læs afgørelsen om bevilling af ekstra forberedelsestid