ADHD-foreningen har sammen med Frederikssund Gymnasium har i projektet “(I) en klasse for sig” udviklet og afprøvet en model for klasser bestående af elever med ADHD og/eller ASF. Modellen bygger på, at tiltagene skal kunne gennemføres og driftes inden for
den gængse økonomiske ramme, dvs. uden tilførsel af yderligere ekstern støtte.
Modellen består af indsatser på tre områder:
- Viden og pædagogiske redskaber til undervisere
- Model for SPS-givere
- Tilrettelse af de fysiske rammer
I projektet er der målt på effekten, når der samtidig arbejdes med disse tre områder.
Tilrettelse af de fysiske rammer
Denne designguide omhandler indretning af et dedikeret undervisningsmiljø og henvender sig derfor til skoleledere, lærere og mentorer, som ønsker at etablere og indrette et undervisningsmiljø, som er særligt inkluderende overfor sårbare og neurodivergente unge.
Designguiden er relevant i forhold til alle former for ungdomsuddannelser, hvor der er unge som mistrives i de almene tilbud.