Overblik
Her er din endelige ordre. Kig den igennem og tjek, om alt er, som det skal være.
Vare: | Antal: | Enhedspris: | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 0,00 DKK | ||||||
(Momsbeløb: 0,00 DKK) | |||||||
Subtotal: | 0,00 DKK inkl. moms | ||||||
Vi ses!
- ADHD
- Livet med ADHD
- Råd og støtte
- Om os
- Brug os
- Støt os
Forsiden / Nyheder / Tidlig voksenalder er primetime for debut af svær psykisk sygdom
Psykisk sygdom skal forebygges i ungdomsårene, hvor de første symptomer typisk viser sig
Omfanget af mentale helbredsproblemer og psykiske sygdomme er vidt udbredt hos danske børn og unge og har samlet set været stigende de seneste år. Det viser en omfattende kortlægning i en rapport fra Vidensråd for Forebyggelse, der blev offentliggjort i november 2020.
”Situationen er ekstra alvorlig omkring overgangen fra barn til voksen. Både fordi der sker meget på det mentale plan for den unge i den alder, men også fordi den unges livssituation og rammer forandrer sig, samtidig med at der sker et brud i systemet både i uddannelses-, social- og sundhedsvæsenet, når den unge fylder 18 år,” forklarer Pia Jeppesen, klinisk professor med særligt fokus på psykoterapi i Afdelingen for Børne- og Ungdomspsykiatri i Region Sjælland.
I nogle tilfælde kan den praktiserende læge henvise til børne- og ungepsykiatrien eller voksenpsykiatrien. Det sker dog ofte, at henvisningen afvises af psykiatrien. Det skyldes blandt andet, at ganske mange krav skal være opfyldt for at leve op til de samarbejdsaftaler, der er indgået om, hvad der hører til en god henvisning:
”Der kræves en ret detaljeret beskrivelse af den psykiske udvikling og symptomudviklingen over tid, den unges sociale og familiære forhold samt en oversigt over tidligere sygdomme. Men på andre områder kommer den praktiserende læge til kort, fordi en henvisning på mistanke om psykiske udviklingsforstyrrelser (f.eks. ADHD og autisme) kræver en forudgående pædagogisk psykologisk vurdering, herunder undersøgelse af den intellektuelle funktion og beskrivelser af den faglige og sociale funktion i skolen,” siger Pia Jeppesen.