Overblik
Her er din endelige ordre. Kig den igennem og tjek, om alt er, som det skal være.
Vare: | Antal: | Enhedspris: | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 0,00 DKK | ||||||
(Momsbeløb: 0,00 DKK) | |||||||
Subtotal: | 0,00 DKK inkl. moms | ||||||
Vi ses!
- ADHD
- Livet med ADHD
- Livet med ADHD
- Skole
- Strategier
- Social indsats
- Professionel
- Om os
- Vores arbejde
- Frivillig
Forsiden / Viden om ADHD til professionelle / ADHD i skolen – de professionelles rolle
ADHD i skolen – de professionelles rolle
Hvis du arbejder på en skole, spiller du en særlig rolle i barnets liv. Det er dig, der ”ser” barnet hver dag med dine faglige og børnekyndige briller på.
Som medarbejder på en skole skal du sørge for at holde øje med om barnet trives: Rykker det sig fagligt? Er det med i fællesskabet? Er der noget, du kan tage dig af?
Børn med ADHD er en særlig udsat gruppe, da der ofte er en række af andre sociale og psykiske problemer at slås med for barnet og familien. Når en voksen med overskud får øje på et barn, der har det svært, holder øje med det og holder af det, så kan det gøre en kæmpe forskel for barnet og barnets fremtid.
Vi ved fra forskningen, at børn med ADHD i mindre grad end andre oplever, at de har mindst én god ven. Desuden er risikoen for mobning større. (”Børn med funktionsnedsættelser og deres familier”, SFI 2011). Ensomhed og social isolation lurer således for mange af børnene, og her kan vi sætte ind i skoletiden ved hjælp af relationsopbyggende aktiviteter og fællesskaber.
Tal fra 2009 viser, at kun 19 % af unge med ADHD begynder på en ungdomsuddannelse. Det er et alt for lavt tal, der fortæller os, at alt for mange unges intellektuelle evner og muligheder for at fungere i et uddannelsesforløb går tabt. Vi ved jo kun alt for godt, hvor vigtig uddannelse er for kvaliteten af resten af den unges liv. Vi har alle et ansvar for at få dette tal højere op.
Viden og materialer til skoleområdet
Nedenfor har vi samlet viden og materialer om ADHD til skoleområdet.
Vild og stille – en kampagne om inklusion i skolen
Hæfte med Viden om ADHD gennem øvelser og leg
Pjece: Urolige og ukoncentrerede børn og unge
Metodekatalog ADHD-inkluderende klubber
Læs om projektet “ADHD-inkluderende klubber”, hvor der blev arbejdet med unge med ADHD