Opret bruger på ADHD
Som bruger kan du deltage aktivt på forummet og hjælpe med nyttige tips og svar for andre med ADHD.
Indtast dine oplysninger her STEP 1 af 2
Kodeordet kan du bruge på adhd.dk til at redigere dine personlige oplysninger.
Tak fordi du vil gøre ADHD til håb og handlekraft
Som medlem støtter du ADHD-foreningens arbejde for at ruste mennesker med ADHD, så det er dem, og ikke diagnosen, der styrer deres valg i livet.
Step 1 af 4
Indtast dine oplysninger her
Kodeordet kan du bruge på adhd.dk til at redigere dine personlige oplysninger.
Step 2 af 4
Vælg medlemstype:
Step 3 af 4
Betal med kreditkort:
Et medlemskab i ADHD-foreningen betales første gang med kreditkort
Du kan på sidste side tilmelde dig til betalingsservice. Kontingent opkræves i februar.
Du er nu blevet medlem
Vi håber, at du vil blive glad for dit medlemskab. Velkommen i ADHD-foreningen.
Luk menu

Din kurv

Du har ingen varer i kurven.

Gå til webshoppen for at tilføje varer til kurven.

Indtast oplysninger

Step 2 af 5

Indtast betalingsadresse nedenfor

Anden leveringsadresse
Nej
(hvis du logger ind vil den automatisk udfylde dine kontakt oplysninger)

Indtast leveringsadresse nedenfor

Vælg leveringsmetode

Overblik

Her er din endelige ordre. Kig den igennem og tjek, om alt er, som det skal være.

Step 3 af 5
Vare: Antal: Enhedspris:
1 0,00 DKK
(Momsbeløb: 0,00 DKK)
Subtotal: 0,00 DKK inkl. moms
0,00 DKK
(Momsbeløb: -5,00 DKK)
Subtotal:
0,00 DKK inkl. moms
Tak for din tilmelding!
Du vil modtage faktura samt program med posten en af de kommende dage. Ydermere vil har vi sendt dig en mail med din tilmelding.

Vi ses!
Donation

Pressemeddelelse fra Statens Serum Institut
Skrevet d. 11. december 2018

Om resultaterne af et spændende forskningsprojekt om ADHD som SSI har været en del af

Studiet har givet helt ny viden og forståelse for den biologiske baggrund for ADHD. Forskerne har således for første gang fundet frem til en række genetiske varianter, der øger risikoen for ADHD. Der er tale om hyppige genvarianter, og jo flere af dem, man har, jo større er tendensen til at have ADHD-lignende træk.

Vores gener betyder meget for udviklingen af psykiske lidelser. Det gælder også ADHD, hvor arveligheden er op til 80 procent. Indtil nu har det imidlertid været et stort mysterium for videnskaben, hvilke gener, det drejer sig om.

Nu har et hold forskere fra det danske forskningsprojekt iPSYCH, som Statens Serum Institut er en del af, for første gang fundet frem til en række hyppige genetiske varianter, der øger risikoen for ADHD. Resultaterne er netop blevet offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature Genetics.

Undersøgte 20.000 med ADHD

Forskerne har blandt andet undersøgt 14.500 danskere, der er blevet diagnosticeret med ADHD og en tilsvarende rask kontrolgruppe. Her har man kigget på blodprøver, som opbevares i Den Danske Nationale Biobank hos SSI.

I alt har forskergruppen screenet arvemassen for hyppige genvarianter hos 20.000 personer med ADHD og 35.000 uden. Her fandt de 12 uafhængige steder i arvemassen, hvor personer med en given genetisk variant har en øget risiko for ADHD i forhold til dem, som ikke har den. Med hyppige varianter menes, at de findes hos mindst 1% af befolkningen.

”Mange af disse gener har umiddelbar betydning for hjernens udvikling. Nogle af dem har betydning for, hvordan vores hjerneceller kommunikerer med hinanden, mens andre har betydning for kognitive funktioner som sprog og læring”, siger afdelingschef David M. Hougaard fra SSI’s afdeling for Medfødte Sygdomme.

Glidende overgang

Ifølge David M. Hougaard passer resultaterne med, at der er en glidende overgang i forhold til, om man har diagnosen ADHD eller ej.

”Jo flere af disse risiko-varianter, som du har, jo større er din tendens til at have ADHD-lignende træk og din risiko for at udvikle ADHD.”

”Det er interessant, at der her ikke er tale om sjældne genvarianter, men om hyppige varianter, som findes hos en bred del af befolkningen.

”Man kan sagtens have alle varianterne uden at have ADHD, og det er således helt klart, at der også er andre faktorer der spiller en væsentlig rolle for udvikling af ADHD. Det er meget komplekst, og nogle af de fundne hyppige genetiske varianter kan måske ligefrem bidrage til positive karaktertræk.”

Vi kender for eksempel alle nogen, som er meget aktive og hele tiden sætter nye ting i gang. Under mange omstændigheder er denne egenskab en positiv biologiske variant. Problemet er, hvis man er for aktiv og mister evnen til at koncentrere sig, siger David M. Hougaard.

Kan bruges til at forstå ADHD bedre

Det nye studie fra iPSYCH og samarbejdspartnere er et såkaldt førstegangsstudie. Det vil sige, at der er brug for yderligere studier for at bekræfte resultaterne.

”Det er for tidligt at sige noget sikkert, lige som man ikke kan stille en ADHD-diagnose alene på baggrund af, at folk har disse genvarianter. Men vores studie giver ny viden og forståelse omkring den biologiske baggrund for ADHD. At der er tale om en genetisk sammenhæng, og at der er mange hyppige genetiske varianter, som spiller ind, slutter David M. Hougaard.

Læs artiklen i Nature Genetics her

For yderligere oplysninger læs vedhæftede pressemeddelelse.

FAKTA OM ADHD

– ADHD står for Attention-Deficit/HyperactivityDisorder.

– ADHD er en psykisk lidelse, der rammer omkring 5% af alle børn i verden og
2,5% af alle voksne.

FAKTA OM IPSYCH

– iPSYCH er et nationalt forskningsprojekt støttet af Lundbeck Fonden.

– iPSYCH består af samarbejdspartnere fra Aarhus Universitet, Statens Serum
Institut, Københavns Universitet, Region Midtjylland og Region Hovedstaden .

– Derudover har iPSYCH også en bred vifte af internationale samarbejdspartnere som Broad Institute, MIT/Harvard University (USA), Psychiatric
Genomics Consortium, Johns Hopkins University

Læs pressemeddelelsen fra Statens Serum Institut