fbpx
Opret bruger på ADHD
Som bruger kan du deltage aktivt på forummet og hjælpe med nyttige tips og svar for andre med ADHD.
Indtast dine oplysninger her STEP 1 af 2
Kodeordet kan du bruge på adhd.dk til at redigere dine personlige oplysninger.
Tak fordi du vil gøre ADHD til håb og handlekraft
Som medlem støtter du ADHD-foreningens arbejde for at ruste mennesker med ADHD, så det er dem, og ikke diagnosen, der styrer deres valg i livet.
Step 1 af 4
Indtast dine oplysninger her
Kodeordet kan du bruge på adhd.dk til at redigere dine personlige oplysninger.
Tak fordi du vil gøre ADHD til håb og handlekraft
Som medlem støtter du ADHD-foreningens arbejde for at ruste mennesker med ADHD, så det er dem, og ikke diagnosen, der styrer deres valg i livet.
Step 2 af 4
Vælg medlemstype:

Vælg interesser:
Tak fordi du vil gøre ADHD til håb og handlekraft
Som medlem støtter du ADHD-foreningens arbejde for at ruste mennesker med ADHD, så det er dem, og ikke diagnosen, der styrer deres valg i livet.
Step 3 af 4
Betal med kreditkort:
Et medlemskab i ADHD-foreningen betales første gang med kreditkort
Du kan på sidste side tilmelde dig til betalingsservice. Kontingent opkræves i februar.
Du er nu blevet medlem
Vi håber, at du vil blive glad for dit medlemskab. Velkommen i ADHD-foreningen.
Luk menu

Din kurv

Du har ingen varer i kurven.

Gå til webshoppen for at tilføje varer til kurven.

Indtast oplysninger

Step 2 af 5

Indtast betalingsadresse nedenfor

Anden leveringsadresse
Ja
Nej
(hvis du logger ind vil den automatisk udfylde dine kontakt oplysninger)

Indtast leveringsadresse nedenfor

Vælg leveringsmetode

Overblik

Her er din endelige ordre. Kig den igennem og tjek, om alt er, som det skal være.

Step 3 af 5
Vare: Antal: Enhedspris:
1 0,00 DKK
(Momsbeløb: 0,00 DKK)
Subtotal: 0,00 DKK inkl. moms
0,00 DKK
(Momsbeløb: -5,00 DKK)
Subtotal:
0,00 DKK inkl. moms
Tak for din tilmelding!
Du vil modtage faktura samt program med posten en af de kommende dage. Ydermere vil har vi sendt dig en mail med din tilmelding.

Vi ses!
Donation

Corona og ADHD

Corona og ADHD

Børnelivet med ADHD er udfordrende. Det bliver ikke mindre udfordrende når hverdagen forandres fordi Danmark lukkes ned på grund af Corona.

Hvordan kan børn med ADHD reagere på sådan en situation her?

Mange vil være utrygge og urolige og der vil være kort vej til vrede og tårer. Der kan komme mange konflikter. Mange børn vil være meget frustrerede og måske reagere udad. Andre vil trække sig og forskanse sig på værelset med skærm og høretelefoner.

Det gælder selvfølgelig også for børn uden ADHD, der bestemt også synes det her er kaotisk og svært at håndtere – men de vil være mere fleksible i forhold til at kunne skifte aktivitet, lytte til forældrenes forslag, forstå og acceptere situationen og være med på at få det bedste ud af det.

Børn med ADHD vil generelt have meget svært ved at tilpasse sig denne nye hverdag og forældrene vil være på hårdt overarbejde med at aktivere og håndtere deres børn. Som de fleste andre vil børnene også være bekymrede og ængstelige – og det gælder særligt, fordi mange børn med ADHD har angstproblematikker i forvejen. Det at forældrene også er urolige, og at ingen kan fortælle dem, hvor længe det skal vare eller hvad der skal ske, det er også ekstra svært og utrygt for dem.

Hvad kan forældre gøre for at skabe noget struktur? De er jo også udfordret af at skulle arbejde?

Det vil være meget vigtigt at skabe så meget struktur i hverdagen som muligt. Fx at spise morgenmad og tage tøj på som I plejer. Hav aftalte tidspunkter for skolearbejdet og husk at besvare så mange af barnets hv-spørgsmål som muligt: Hvor sidder jeg? Hvad skal jeg lave? I hvor mange minutter? Hvem hjælper mig? Hvad skal jeg bagefter?

Sørg for at barnet får meget konkrete og afgrænsede opgaver, fx 1 side eller 1 opgave ad gangen. Man skal lade være med at have forventninger om at nå alt det læreren har sendt ud. Det er en helt ekstraordinær situation det her, og for familier med ADHD er dette en kæmpe prøvelse. At komme godt igennem som familie er første prioritet. Læring undervejs er også vigtig, men det kommer som nr. 2. Det vil være vigtigt at bruge hyppige pause, visualisering af tiden, belønning og masser af ros og anerkendelse.

Inden skole- og arbejdsdagen starter, kan det være en god idé at lave familiefitness sammen i stuen, og i frikvarterer senere på dagen kan man lave yoga- eller mindfulness-øvelser, kigge i familiens fotobøger eller spille bold i haven, gå en tur eller foretage sig noget andet fysisk, og gerne udenfor. Husk at sætte tid af til det i planlægningen af dagen, så børnene har noget at se frem til.

Prøv at skabe læring på andre måder

Prøv at følge en opskrift, samle ting sammen i naturen, se en dokumentar, spil brætspil. Det kan være nemmere sagt end gjort at løsrive børnene fra computerspil og tegnefilm, men forældrenes indstilling og optimisme omkring denne særlige mulighed for at være sammen, kan måske hjælpe til. Sørg for fysisk aktivitet udenfor og for gode små oplevelser sammen. Klip et papirklip, så karse, leg stopdans, mal på sten – små overskuelige og afgrænsede aktiviteter, som børnene vil huske som noget sjovt, som far og mor normalt ikke gør på en hverdag.

Når forældre arbejder hjemme

Forældre der selv arbejder hjemme er selvsagt ekstra pressede. Det vil for de fleste forældre være tæt på umuligt – afhængig af børnenes alder. Det bedste råd vil nok være at få besvaret mails og talt i telefon m.m. mens børnene er optaget af deres skærm – og ellers ikke have forventninger til at man kan nå noget særligt. Måske kan man få arbejdet nogle timer mens de sover. Det vil være vigtigt at tale med sin arbejdsgiver om ens situation og evt. lave en særlig aftale om at indhente timerne senere eller noget andet. Forældre skal huske også at strukturere hverdagen for sig selv. Hvordan passer jeg på min energi i denne uvante situation?

Mere om struktur, planlægning over overblik

Vi har skrevet en artikel i ADHD Magasinet som handler lidt om hvordan du kan skabe overblik og struktur under skolenedlukning. Læs artiklen her>>

Du kan desuden lade dig inspirere til struktur i ADHD-foreningens Mestringsbank. Her har vi en del omkring struktur, planlægning og overblik. Du finder Mestringbanken her>>

Her finder du link til forskellige artikler om tiden med Corona og ADHD

Gode råd til hjemmeskolen: Hold pauser med dit barn – artikle fra sn.dk/hilleroed >>

Hjemme med barn med særlige behov? Naturen kan være redningen – tips fra Danmarks Naturfredningsforening>>

Nedlukning: Gratis adgang til bog om idræt for børn med autisme og ADHD – artikel på folkeskolen.dk>>

Sådan takler du ADHD under coronakrisen – Vejledning fra den europæiske ADHD-retningslinjegruppe. Artikel fra The Lancet (på engelsk)>>

Gode råd til at håndtere dine bekymringer om coronavirussen – Artikel fra Alt om psykologi>>

Hvordan kommer du bedst gennem corona-krisen? Her er gode råd til fysisk og psykisk sundhed – Region Midtjylland>>

Corona aktiviteter hjemme, Artikel fra dr.dk>>

Bliv medlem af ADHD-foreningen og støt ADHD-sagen