fbpx
Opret bruger på ADHD
Som bruger kan du deltage aktivt på forummet og hjælpe med nyttige tips og svar for andre med ADHD.
Indtast dine oplysninger her STEP 1 af 2
Kodeordet kan du bruge på adhd.dk til at redigere dine personlige oplysninger.
Tak fordi du vil gøre ADHD til håb og handlekraft
Som medlem støtter du ADHD-foreningens arbejde for at ruste mennesker med ADHD, så det er dem, og ikke diagnosen, der styrer deres valg i livet.
Step 1 af 4
Indtast dine oplysninger her
Kodeordet kan du bruge på adhd.dk til at redigere dine personlige oplysninger.
Tak fordi du vil gøre ADHD til håb og handlekraft
Som medlem støtter du ADHD-foreningens arbejde for at ruste mennesker med ADHD, så det er dem, og ikke diagnosen, der styrer deres valg i livet.
Step 2 af 4
Vælg medlemstype:

Vælg interesser:
Tak fordi du vil gøre ADHD til håb og handlekraft
Som medlem støtter du ADHD-foreningens arbejde for at ruste mennesker med ADHD, så det er dem, og ikke diagnosen, der styrer deres valg i livet.
Step 3 af 4
Betal med kreditkort:
Et medlemskab i ADHD-foreningen betales første gang med kreditkort
Du kan på sidste side tilmelde dig til betalingsservice. Kontingent opkræves i februar.
Du er nu blevet medlem
Vi håber, at du vil blive glad for dit medlemskab. Velkommen i ADHD-foreningen.
Luk menu

Din kurv

Du har ingen varer i kurven.

Gå til webshoppen for at tilføje varer til kurven.

Indtast oplysninger

Step 2 af 5

Indtast betalingsadresse nedenfor

Anden leveringsadresse
Ja
Nej
(hvis du logger ind vil den automatisk udfylde dine kontakt oplysninger)

Indtast leveringsadresse nedenfor

Vælg leveringsmetode

Overblik

Her er din endelige ordre. Kig den igennem og tjek, om alt er, som det skal være.

Step 3 af 5
Vare: Antal: Enhedspris:
1 0,00 DKK
(Momsbeløb: 0,00 DKK)
Subtotal: 0,00 DKK inkl. moms
0,00 DKK
(Momsbeløb: -5,00 DKK)
Subtotal:
0,00 DKK inkl. moms
Tak for din tilmelding!
Du vil modtage faktura samt program med posten en af de kommende dage. Ydermere vil har vi sendt dig en mail med din tilmelding.

Vi ses!
Donation

Nyheder

Flere elever med en psykiatrisk diagnose består 9. klasse
Skrevet d. 28. januar 2021

En stigende andel af elever med en psykiatrisk diagnose består 9. klasses afgangseksamen, men det er desværre stadig kun hver anden, det lykkes for viser ny omfattende Momentum-analyse

Analysen viser dog samtidig, at en psykiatrisk diagnose fortsat i høj grad mindsker sandsynligheden for at ende med et eksamensbevis i hånden, når folkeskoletiden er ovre, da hele 87 procent af eleverne uden en psykiatrisk diagnose består.

Andreas Rasch-Christensen, forskningschef ved Forskningscenter for pædagogik og dannelse på VIA University College, finder fremgangen positiv, men understreger samtidig, at flere end halvdelen bør bestå.

»Det er godt, at det går den rigtige vej, men vi lykkes stadig ikke godt nok med det. Den centrale målsætning om, at unge mennesker skal have en afgangseksamen, er jo kun blevet større med adgangskravene til ungdomsuddannelserne. Så hvis man ikke kommer igennem den, så mindskes mulighederne,« siger Andreas Rasch-Christensen.

»Det er en stor og kompleks opgave at få flere til at bestå, for selvom en stor del af børnene ikke nødvendigvis har kognitive udfordringer til hinder for at kunne bestå, så har de mange forskelligartede problemer. Det, som udfordrer dem til hverdag i forhold til sociale kompetencer, robusthed, at indgå i relationer og koncentrationsevne, medvirker til at gøre det til en angstprovokerende udfordring at gå til prøverne,«

ADHD er ifølge Momentums analyse en af de hyppigste psykiatriske diagnoser, og samtidig er det en af de diagnosegrupper, som er hårdt ramt, da kun 37 procent bestod eksamen mod 48 procent af børn med psykiatrisk diagnose generelt, ligesom de, der tager eksamen karaktermæssigt, ligger lavere end gennemsnittet.

Direktør I ADHD-foreningen Camilla Lydiksen betegner tallene som sørgelig læsning.

»Det kan godt ske, at der generelt er sket en stigning på 10 procentpoint, men det gør det ikke til en jubelhistorie for mig, når det stadig kun er knap halvdelen, der får en eksamen. For det er jo et betydeligt antal elever, der er tale om. Og det er slet ikke godt nok i forhold til al den tid, vi har haft til at forstå, hvad der skal til, og få gjort noget ved det,« siger Camilla Lydiksen.

Hun ærgrer sig især over, at man ikke i forbindelse med indførslen af inklusionsloven i 2012, hvor man opsatte en målsætning om, at 96 procent af alle grundskoleelever skulle gå i en almen skoleklasse, også dels satte hårdt ind på at uddanne lærerne til at varetage opgaven, dels bragte kvalificeret viden om diagnoserne ud til skolerne og gav forældretræning, så de bedre kunne hjælpe børnene.

Læs hele nyheden på kl.dk hvor du også finder link til analysen

Bliv medlem af ADHD-foreningen og støt ADHD-sagen