Overblik
Her er din endelige ordre. Kig den igennem og tjek, om alt er, som det skal være.
Vare: | Antal: | Enhedspris: | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 0,00 DKK | ||||||
(Momsbeløb: 0,00 DKK) | |||||||
Subtotal: | 0,00 DKK inkl. moms | ||||||
Vi ses!
- ADHD
- Livet med ADHD
- Råd og støtte
- Om os
- Brug os
- Støt os
Forsiden / Nyheder / DH om ny inklusionsrapport
Et wake up call til politikerne om de store problemer med dårlig inklusion
Børne- og Undervisningsministeriet har netop præsenteret en større evaluering af inklusion i folkeskolen. Rapporten viser, at der fortsat er store problemer med at få skabt god inklusion på skolerne. Inklusion er den rigtige vej at få for de fleste børn med handicap, men der er brug for massive investeringer og markante forbedringer, lyder det fra Danske Handicaporganisationer.
Thorkild Olesen, formand for Danske Handicaporganisationer:
”Evalueringen er endnu et wake up call om dårlig inklusion. Den viser, at alt for mange børn med ADHD, psykiske lidelser, fysiske handicap og andre typer af handicap mistrives i skolen. I dag er der naturligvis en stor modstand mod inklusionstanken, fordi inklusionen fejler mange steder. Men hvis politikerne nu investerer massivt i området og laver markante forbedringer af inklusionen, vil det at gå på den lokale skole være den bedste løsning for de fleste børn med handicap.”
Konklusionerne i den nye evaluering giver anledning til at prioritere et markant løft af området samt at gøre op med den dårlige inklusion, der finder sted, lyder det fra Thorkild Olesen:
”Der er brug for at tage fundamentalt fat, hvis vi skal se mærkbare forandringer for de mange børn, der mistrives. Der skal findes en bedre økonomi til inklusion, bringes mere viden om børnenes handicap ind på skolerne og så skal lærerer og pædagoger klædes langt bedre på til at kunne skabe en god undervisning for alle elever. Fx skal der viden om inklusion ind i læreruddannelsen, inklusionsvejledere på skolerne samt udbredelse af co-teaching i klasserne.”