Opret bruger på ADHD
Som bruger kan du deltage aktivt på forummet og hjælpe med nyttige tips og svar for andre med ADHD.
Indtast dine oplysninger her STEP 1 af 2
Kodeordet kan du bruge på adhd.dk til at redigere dine personlige oplysninger.
Tak fordi du vil gøre ADHD til håb og handlekraft
Som medlem støtter du ADHD-foreningens arbejde for at ruste mennesker med ADHD, så det er dem, og ikke diagnosen, der styrer deres valg i livet.
Step 1 af 4
Indtast dine oplysninger her
Kodeordet kan du bruge på adhd.dk til at redigere dine personlige oplysninger.
Tak fordi du vil gøre ADHD til håb og handlekraft
Som medlem støtter du ADHD-foreningens arbejde for at ruste mennesker med ADHD, så det er dem, og ikke diagnosen, der styrer deres valg i livet.
Step 2 af 4
Vælg medlemstype:
Tak fordi du vil gøre ADHD til håb og handlekraft
Som medlem støtter du ADHD-foreningens arbejde for at ruste mennesker med ADHD, så det er dem, og ikke diagnosen, der styrer deres valg i livet.
Step 3 af 4
Betal med kreditkort:
Et medlemskab i ADHD-foreningen betales første gang med kreditkort
Du kan på sidste side tilmelde dig til betalingsservice. Kontingent opkræves i februar.
Du er nu blevet medlem
Vi håber, at du vil blive glad for dit medlemskab. Velkommen i ADHD-foreningen.
Luk menu

Din kurv

Du har ingen varer i kurven.

Gå til webshoppen for at tilføje varer til kurven.

Indtast oplysninger

Step 2 af 5

Indtast betalingsadresse nedenfor

Anden leveringsadresse
Ja
Nej
(hvis du logger ind vil den automatisk udfylde dine kontakt oplysninger)

Indtast leveringsadresse nedenfor

Vælg leveringsmetode

Overblik

Her er din endelige ordre. Kig den igennem og tjek, om alt er, som det skal være.

Step 3 af 5
Vare: Antal: Enhedspris:
1 0,00 DKK
(Momsbeløb: 0,00 DKK)
Subtotal: 0,00 DKK inkl. moms
0,00 DKK
(Momsbeløb: -5,00 DKK)
Subtotal:
0,00 DKK inkl. moms
Tak for din tilmelding!
Du vil modtage faktura samt program med posten en af de kommende dage. Ydermere vil har vi sendt dig en mail med din tilmelding.

Vi ses!
Donation

Beskrivelser, oplæg torsdag 2017

banner-konf17-1280x157

Handlekraft – ADHD 2017

Oplæg 1: Stress – den manglende brik i puslespillet om ADHD og indlæringsvanskeligheder, v/ neuropsykolog og ph.d. Jerome Schultz (USA).

Oplægget er på engelsk og bliver tolket

I dette oplæg vil vi udforske stress som beskyttende reaktion, og se på hvordan en elevs oplevelse af egne kompetencer kan flytte pilen fra ’god’ stress til ’giftig’ stress. Vi ser på hjernen for at få en bedre forståelse af neuro-biologien bag. Mange børn med ADHD og med indlæringsvanskeligheder er i en tilstand af kronisk stress, som over tid påvirker indlæring og hukommelse på måder, som går langt ud over den direkte effekt af ADHD/indlæringsvanskeligheder. Når voksne omkring børnene reagerer på det, de ser som ’negativ adfærd’, er det måske en forsvarsreaktion på kronisk stress, som vi skal have mere effektive måder at håndtere for at hjælpe børnene tilbage på sporet.

Undervejs bruger Dr. Schultz forskning, cases, kunst, video mv for at give en brugbar forståelse af en ny måde at tænke over vores egne reaktionsmønstre til udfordringer og trusler. Han vil også introducere sin DE-STRESS model, som har vist sig meget effektiv som del af en indsats til at hjælpe børn med at styre deres egen akademiske udvikling. En tilgang som ikke involverer en masse materialer, ikke koster noget og som har overraskende god effekt.

Jerome Schultz, redigeret og komprimeretDr. Jerome Schultz, klinisk neuropsykolog, ph.d. og tidligere leder af Center for Child and Adolescent Development på Cambridge Hospital i Massachusetts, nu desuden tilknyttet fakultetet på Harvard Medical School. Han har modtaget den prestigiøse LDA Award for sit arbejde med indlæringsvanskeligheder. Dr. Schultz’s bog “Nowhere to Hide: Why Kids with ADHD and LD Hate School and What We Can Do About It” udforsker den oversete men gennemgribende indflydelse som præstationsrelateret stress har på kognitive funktioner og adfærd hos elever med opmærksomheds- og indlæringsvanskeligheder. Dr. Schultz er oprindeligt uddannet lærer og har gennem årene udbygget sin uddannelse ud fra sin faglige interesse i opmærksomhedsforstyrrelser og indlæring. En interesse han har forfulgt siden starten af 1970’erne. Dr. Schultz arbejder nu som konsulent, underviser og supervisor for fagprofessionelle såvel som familier.

Gå direkte til tilmeldingen her

Oplæg 2: ADHD og den kreative hjerne, v/ overlæge i psykiatri og forsker Simon Kyaga (Sverige), Karolinska instituttet i Stockholm.

Oplægget er på engelsk og bliver tolket

Med jævne mellemrum støder man på udsagn om, at kreativitet er forbundet med forskellige psykiske lidelser. I sit kliniske arbejde mødte Simon Kyaga gennem årene adskillige patienter med ekstraordinære kreative talender, og han besluttede derfor, at undersøge om der rent faktisk er hold i den påståede sammenhæng mellem at være ’gal og genial’. Sammen med en gruppe kolleger gennemførte han det hidtil største studie omkring dette og påviste et øget niveau af psykoser blandt både kreative mennesker og deres pårørende. Han er siden fortsat med at se på kreativitet specifikt i forhold til de neuropsykiatriske lidelser, herunder ADHD. Det er resultaterne af denne forskning han her vi præsentere.

Simon KyagaSimon Kyaga er overlæge i psykiatri ved Karolinska sygehuset og forsker ved Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik på Karolinska Institutet i Stockholm. Simon Kyaga har gennem mange år interesseret sig for forbindelsen mellem kreativitet og forskellige psykiatriske lidelser, senest også indenfor det neuropsykiatriske felt, i forhold til blandt andet ADHD. Resultaterne af hans og hans kollegers studier har vagt stor international interesse og Kyaga har blandt andet præsenteret sin forskning som TEDx-talker.

Gå direkte til tilmeldingen her

Oplæg 3: ADHD og komorbide diagnoser, v/ professor Jan Haavik (Norge), Universitetet i Bergen.

Oplægget er på engelsk og bliver tolket

Beskrivelse af oplægget er på vej.

Portrett

Jan Haavik er MD og ph.d. i psykiatri ved Institutt for biomedisin samt K.G. Jebsen Senter for nevropsykiatriske lidelser ved Universitetet i Bergen. Han har gennem årene været involveret i en række norske såvel som internationale forskningsstudier inden for især det neuropsykiatriske felt.

 

Gå direkte til tilmeldingen her

Oplæg 4: Sund seksualitet er særlig vigtig for par med ADHD v/ psykolog og forfatter Ari Tuckman (USA).

Oplægget er på engelsk og bliver tolket

ADHD kan have indflydelse på alle aspekter af et parforhold. Det gør det endnu vigtigere, at disse par har en god seksuel forbindelse og et sundt sexliv, som kan hjælpe dem med at genoplade batterierne og arbejde sammen omkring hverdagens udfordringer. Men ADHD kan også have stor direkte indflydelse på den enkeltes seksualitet og dermed på parrets sexliv.

Dr. Tuckman vil i dette oplæg præsentere sin banebrydende forskning i, hvordan ADHD påvirker et pars sexliv, og hvad de velfungerende par gør for at opnå et sundt sexliv og parforhold.

Ari Tuckman, web

Ari Tuckman er PsyD, MBA og forfatter. Han har sin egen psykologpraksis, hvor han særligt arbejder med udredning og behandling af ADHD hos både børn, unge og voksne. Ari Tuckman er forfatter til flere bøger om ADHD – både til fagfolk og til mennesker, som selv har ADHD. Han er en efterspurgt oplægsholder både i USA og internationalt og har skrevet et hav af publicerede artikler og optrådt i en række medier med sin ekspertviden om det levede liv med ADHD. Derudover har Ari Tuckman et nært samarbejde med CHADD (den største amerikanske ADHD-organisation) omkring at drive støttegrupper for voksne med ADHD og unge med ADHD samt i forbindelse med organisationens årlige konference, som er verdens største omhandlende ADD/ADHD.

Gå direkte til tilmeldingen her

Temablok torsdag den 7. september

Temaspor 1: Arbejdsliv med ADHD – hvordan lykkes jeg? v/ specialpædagog og Ph.d. Michael B. Lensing (Norge) og overlæge i psykiatri Erik Pedersen

Temasporet er til dels på norsk og tolkes ikke.

ADHD spiller en stor rolle i forhold til alle forhold omkring de voksne, som har det. Og arbejdslivet er ingen undtagelse. Det er velkendt, at voksne med ADHD har store udfordringer uddannelses- og dermed også arbejdsmæssigt.

Med udgangspunkt i nyere forskning i Norge og erfaringerne fra Klinik for ADHD i Herning vil dette temaspor tage fat på disse vigtige temaer. Først vil Michael B. Lensing give en gennemgang af udvalgt nyere forskning på området og undervejs præsentere resultater fra en helt ny norsk undersøgelse af netop voksne med ADHD’s arbejdsliv. Derefter vil Erik Pedersen gå mere ind i, hvordan de eksekutive funktioner udspiller sig i arbejdslivet ud fra konkrete eksempler og herunder komme ind omkring mestring og støttemuligheder.

Michael B. LensingMichael B. Lensing er specialpædagog med en Ph.d. om ADHD hos voksne. Han har i mange år arbejdet med neuro-udviklingsforstyrrelser både i skolesammenhæng og i sundhedsvæsenet. Han har bidraget til oversættelse af flere instrumenter, som bruges i udredning af ADHD hos voksne (ARS, DIVA 2.0, WFIRS, WRAADDS) og er medlem af European Adult ADHD Network samt bestyrelsesmedlem i DIVA Foundation og i Scandinavian ADHD Consortium. Han er tidligere redaktør av “Autisme i dag” og ansat som seniorrådgiver og vejleder for projekter indenfor autisme og ADHD og arbejder særligt omkring tilrettelægning, livskvalitet og aldring indenfor neuro-udviklingsforstyrrelser. Michael B. Lensing kommer oprindeligt fra Tyskland, men har været bosat i Norge i mange år, hvor han netop nu fungerer som konstitueret leder ved NevSom (Nasjonalt kompetansesenter for nevroutviklingsforstyrrelser og hypersomnier) i Oslo.

Erik PedersenErik Pedersen er overlæge i Regionspsykiatrien Vest, Herning, hvor han arbejder for klinik for ADHD. Han har gennem mange år arbejdet med særligt fokus på ADHD hos voksne og i specialteam for voksne med ADHD. Erik Pedersen har stor erfaring med at undervise både professionelle og personligt berørte om ADHD og udfordringer såvel som støttemuligheder og mestring.

Gå direkte til tilmeldingen her

Temaspor 2: Skab bedre parforhold med ADHD, v/ psykolog og forfatter Ari Tuckman (USA)

Sporet er på engelsk og tolkes ikke

Når den ene part i et forhold har ADHD, er begge parter nødt til i fællesskab at finde måder at samarbejde på. Måder som imødekommer og håndterer hverdagens krav og som opretholder de positive følelsesmæssige bånd mellem parterne. Par med ADHD har tendens til at falde ind i nogle generelle samværsmønstre. Det sker i særlig grad, hvis personen med ADHD ikke er udredt, diagnosticeret og i effektfuld behandling. Heldigvis er der meget, som vi kan gøre for at hjælpe disse par med at arbejde mere effektivt sammen og derved finde mere glæde i hinanden og i deres parforhold.

Ari Tuckman er PsyD, MBA og forfatter. Se mere om hans baggrund ved beskrivelsen af oplæg 4.

Gå direkte til tilmeldingen her

Temaspor 3: Fra stress til succes – praktiske strategier for lærere og andre professionelle omkring børn med ADHD og indlæringsvanskeligheder, v/ neuropsykolog og ph.d. Jerome Schultz (USA)

Sporet er på engelsk og bliver tolket

Elever med dårlig forståelse af deres udfordringers effekt på læring bliver kronisk stressede og dette forringer deres indlæringsevne yderligere. Dette oplæg giver et overblik over hjernesystemerne involveret i stressreaktioner, og tilbyder flere konkrete strategier til, hvordan man kan stoppe denne selvdestruktive cyklus.

Dr. Jerome Schultz, tidligere specialundervisningslærer-nu-neuropsykolog, vil fortælle om fænomenet “Saving FASE” og præsentere DE-STRESS Model af Intervention fra sin bog: Nowhere to Hide: Why Kids with ADHD and LD Hate School and What We Can Do About It. Denne enkle, men procesmodel guider lærere og andre praktikere, i deres arbejde med at hjælpe børn vende hjerne-skrumpende (virkelig!), giftig stress til det brændstof børnene har brug for til produktiv, effektiv læring. Vi tager også et kig på det sprog, vi bruger med børn, og hvordan du ændrer mentalitet og udvikling omkring læring mere overordnet.

Deltagerne vil få flere praktiske strategier samt en handlingsplan designet til at reducere stress hos børn og forbedre indlæringen.

Jerome Schultz er neuropsykolog og ph.d. Se mere om hans baggrund ved beskrivelsen af oplæg 2.

Gå direkte til tilmeldingen her

Har du spørgsmål vedrørende ADHD-foreningens årlige konference, så skriv til:

  • Mette Skou, mes@adhd.dk vedrørende praktiske forhold som faciliteter og tilmelding
  • Susanne Ploug-Sørensen, sps@adhd.dk vedrørende konferencens indhold og program
  • Inge Price, ip@adhd.dk vedrørende mulighed for at have en stand i pauseområdet
Bliv medlem af ADHD-foreningen og støt ADHD-sagen