fbpx
Opret bruger på ADHD
Som bruger kan du deltage aktivt på forummet og hjælpe med nyttige tips og svar for andre med ADHD.
Indtast dine oplysninger her STEP 1 af 2
Kodeordet kan du bruge på adhd.dk til at redigere dine personlige oplysninger.
Tak fordi du vil gøre ADHD til håb og handlekraft
Som medlem støtter du ADHD-foreningens arbejde for at ruste mennesker med ADHD, så det er dem, og ikke diagnosen, der styrer deres valg i livet.
Step 1 af 4
Indtast dine oplysninger her
Kodeordet kan du bruge på adhd.dk til at redigere dine personlige oplysninger.
Tak fordi du vil gøre ADHD til håb og handlekraft
Som medlem støtter du ADHD-foreningens arbejde for at ruste mennesker med ADHD, så det er dem, og ikke diagnosen, der styrer deres valg i livet.
Step 2 af 4
Vælg medlemstype:
Tak fordi du vil gøre ADHD til håb og handlekraft
Som medlem støtter du ADHD-foreningens arbejde for at ruste mennesker med ADHD, så det er dem, og ikke diagnosen, der styrer deres valg i livet.
Step 3 af 4
Betal med kreditkort:
Et medlemskab i ADHD-foreningen betales første gang med kreditkort
Du kan på sidste side tilmelde dig til betalingsservice. Kontingent opkræves i februar.
Du er nu blevet medlem
Vi håber, at du vil blive glad for dit medlemskab. Velkommen i ADHD-foreningen.
Luk menu

Din kurv

Du har ingen varer i kurven.

Gå til webshoppen for at tilføje varer til kurven.

Indtast oplysninger

Step 2 af 5

Indtast betalingsadresse nedenfor

Anden leveringsadresse
Ja
Nej
(hvis du logger ind vil den automatisk udfylde dine kontakt oplysninger)

Indtast leveringsadresse nedenfor

Vælg leveringsmetode

Overblik

Her er din endelige ordre. Kig den igennem og tjek, om alt er, som det skal være.

Step 3 af 5
Vare: Antal: Enhedspris:
1 0,00 DKK
(Momsbeløb: 0,00 DKK)
Subtotal: 0,00 DKK inkl. moms
0,00 DKK
(Momsbeløb: -5,00 DKK)
Subtotal:
0,00 DKK inkl. moms
Tak for din tilmelding!
Du vil modtage faktura samt program med posten en af de kommende dage. Ydermere vil har vi sendt dig en mail med din tilmelding.

Vi ses!
Donation

Nyheder

Ballademager, nørd eller klassens klovn?
Skrevet d. 12. december 2019

Det skader trivsel, faglighed og fællesskab, når børn puttes i kasser

Kommer du indimellem til at spørge dit barn, hvem der er de frække, de dygtige eller de sjove i klassen? Så er du måske med til at skabe eller fastholde en fortælling, som er skidt for både relationer og læring, fortæller tre eksperter. 50 procent af forældrene har oplevet, at deres barn har været sat i en rolle i klassen, som skadede barnets trivsel, viser ny undersøgelse.

Fælden er så nem at falde i: Du kan jo huske fra din egen skolegang, at Michael var genert, Katrine altid sad med hånden oppe, og Lars satte gang i gaden ved enhver lejlighed. Som mennesker ordner vi verden i kasser, så det er naturligt for både forældre, børn og lærere at komme til at opdele eleverne i den stille, nørden og ballademageren. Fastlåste roller kan dog både skade fællesskabet i klassen og elevernes trivsel og faglige udvikling, mener tre eksperter. Det samme siger forældrene i en ny undersøgelse fra magasinet Skolebørn. 7 ud af 10 forældre oplever, at deres barn har fået en bestemt rolle i klassen. Størstedelen af dem oplever, at rollen har haft en negativ betydning for deres barn.

For forældrene er det frustrerende at få deres barn omtalt som ’uroligt’ eller ’konfliktsøgende’, især hvis de ikke kan genkende billedet af deres barn. For barnet bliver konsekvensen ofte, at barnet fastlåses i problemerne. ”Det kan skade relationen mellem lærer og elev, når der er mange konflikter, og hvis de ikke bliver løst, og barnet er omgivet af negative forventninger, går det både ud over dets trivsel og læring,” siger Anne Klebak, leder af Forældrerådgivningen.

Det synspunkt bakkes op af børne- og ungepsykiater Søren Hertz, der blandt andet er forfatter til bogen Børn og unge, psykiatri og samfund og medindehaver af Metalog.
”Der opstår det, vi kalder ’selvforstærkende processer’: Det øger problemerne, hvis de voksne oplever et barn som mere besværligt end de andre, og det er ikke rart at være i en klasse, hvor historien er, at nogle børn er ”onde”, og andre er ”gode” – det rimer ikke med, at alle børn har ret til et godt børneliv,” siger han.

De negative fortællinger kan også gå ud over relationerne mellem eleverne, blandt andet fordi det er er ubehageligt for de andre børn at se deres klassekammerat hængt ud.

Læs artiklen på skoleborn.dk

Bliv medlem af ADHD-foreningen og støt ADHD-sagen