Opret bruger på ADHD
Som bruger kan du deltage aktivt på forummet og hjælpe med nyttige tips og svar for andre med ADHD.
Indtast dine oplysninger her STEP 1 af 2
Kodeordet kan du bruge på adhd.dk til at redigere dine personlige oplysninger.
Tak fordi du vil støtte mennesker med ADHD
Som medlem støtter du ADHD-foreningens arbejde for at sikre gode levevilkår for mennesker med ADHD.
Step 1 af 4
Indtast dine oplysninger her
Kodeordet kan du bruge på adhd.dk til at redigere dine personlige oplysninger.
Tak fordi du vil støtte mennesker med ADHD
Som medlem støtter du vores arbejde for at sikre gode levevilkår for mennesker med ADHD.
Step 2 af 4
Vælg medlemstype:
Tak fordi du vil støtte mennesker med ADHD
Som medlem støtter du vores arbejde for at sikre gode levevilkår for mennesker med ADHD.
Step 3 af 4
Betal med kreditkort:
Et medlemskab i ADHD-foreningen betales første gang med kreditkort
Du kan på sidste side tilmelde dig til betalingsservice. Kontingent opkræves i februar.
Du er nu blevet medlem
Vi håber, at du vil blive glad for dit medlemskab. Velkommen i ADHD-foreningen.
Luk menu

Din kurv

Du har ingen varer i kurven.

Gå til webshoppen for at tilføje varer til kurven.

Indtast oplysninger

Step 2 af 5

Indtast betalingsadresse nedenfor

Anden leveringsadresse
Ja
Nej
(hvis du logger ind vil den automatisk udfylde dine kontakt oplysninger)

Indtast leveringsadresse nedenfor

Vælg leveringsmetode

Overblik

Her er din endelige ordre. Kig den igennem og tjek, om alt er, som det skal være.

Step 3 af 5
Vare: Antal: Enhedspris:
1 0,00 DKK
(Momsbeløb: -5,00 DKK)
Subtotal: 0,00 DKK inkl. moms
1
0,00 DKK
(Momsbeløb: -5,00 DKK)
Subtotal:
0,00 DKK inkl. moms
Tak for din tilmelding!
Du vil modtage faktura samt program med posten en af de kommende dage. Ydermere vil har vi sendt dig en mail med din tilmelding.

Vi ses!
Donation

Mestring af hverdagen

Mestring af hverdagen

Hverdagen med ADHD kan være fuld af udfordringer, men der er mange ting, man kan gøre, hvis man selv har ADHD, eller hvis man er forælder, partner eller anden nærtstående. Find idéer til mestring af livet med ADHD her.

Hvad betyder mestring?

`Mestring’ betyder at blive i stand til at håndtere sine symptomer og sine vanskeligheder, så man kan leve et forholdsvist velfungerende liv. Mere viden, redskaber til at takle udfordringerne og møde med andre, der er berørt af ADHD, kan være skridt på vejen til bedre at mestre hverdagen.

Opsøg viden og accepter ADHD’en

Det er vigtigt at acceptere ADHD’en og forstå, hvordan den påvirker hverdagen. På den måde bliver det muligt at finde gode strategier, som kan kompensere for de udfordringer, der er. Det er derfor en god idé at opsøge viden om ADHD.

Mange børn, unge og voksne med ADHD, og mange forældre og partnere har stor gavn af at møde andre, der har lignende erfaringer. Det kan være en stor lettelse, at man ikke føler sig som den eneste i verden med den slags udfordringer, og man kan blive inspireret af andres måder at takle livet med ADHD på.

Nederst på siden her kan du finde steder, hvor du kan få kontakt med andre i samme situation.

Brug positiv kommunikation

Alle mennesker har brug for at få at vide, at de lykkes, hører til, er vellidte og accepterede. Mennesker med ADHD har særligt brug for masser af anerkendelse. Mange ting i hverdagen er svære, og selvfølelsen er ofte slidt ned af de nederlag, den utilstrækkelighed og kritik, de har oplevet i deres liv.

Sørg for at rose og anerkende de gode ting ved den, der har ADHD. Peg lygten mod de små succeser. Det aktiverer belønningscenteret, gavner selvværdet, motivationen og lysten til at handle. Og det dyrker de positive sider og styrker, så de kan udfolde sig.

Mange børn har gavn af et belønningssystem, som hjælper dem med at fokusere og lykkes. Er du voksen med ADD, så sørg for at rose dig selv, når du har klaret dig godt, og husk at indlægge belønninger i din dagligdag såsom pauser eller andre små gode ting til dig selv.

Skab struktur

Mennesker med ADD har brug for struktur og forudsigelighed i hverdagen for at klare sig godt. Når man har svært ved at koncentrere sig, planlægge, gennemføre og måske også fornemme tiden, så giver det særlig god mening at etablere gode rutiner og rammer i sit liv.

Det kan være en stor hjælp for den enkelte fx at have en fast morgenrutine, som man følger hver morgen i den samme rækkefølge. Det kan være en fordel at have en plan for de ting, man skal på en dag eller en uge – gerne en visuel og/eller elektronisk plan.

Får man det først etableret og automatiseret, er det en stor hjælp, som giver meget mere overblik og overskud. Vær ikke bange for at bede om hjælp til at få skabt rutinerne og få fulgt op på dem.

Find dine strategier

Mange mennesker bruger forskellige små strategier for at hjælpe sig selv i hverdagen. Det kan fx være at skrive sedler til sig selv eller kun at have ét sted, hvor man altid lægger sine nøgler, så de er nemmere at finde igen.

Det kan også være at håndtere sin indre uro ved altid at have noget at pille ved med i tasken eller finde på en hensigtsmæssig måde at få afløb for sine frustrerede følelser. Mennesker med ADD har ekstra meget brug for den slags strategier for ikke at løbe ind i udfordringer hele tiden.

Sørg for at få hjælp til at finde frem til gode strategier, der virker, og til at bruge dem aktivt. Der findes desuden mange apps til smartphones og tablets, som kan hjælpe med overblik, påmindelser, afstresning osv.

Dyrk sunde interesser

Det er vigtigt for alle mennesker at leve et sundt og aktivt socialt liv. Lever man med daglige udfordringer som fx ADD, så bliver det ekstra vigtigt at tilføre energi og positive oplevelser til sin hverdag.

Det gælder om at så nogle små frø af positivitet i sit daglige liv og huske at give dem gode betingelser, så man ikke risikerer, at der pludselig ikke er noget positivitet, man kan høste nogen steder. For så risikerer man at ende på nul eller minus i sit personlige regnskab – og måske gå ned med flaget på den ene eller anden måde.

Så hvis man oplever problemer, nederlag eller kedelige episoder, så skal man sørge for at tænke sunde interesser og positive aktiviteter ind i sin hverdag – helt strategisk – i form af mad, motion, socialt samvær, aktiv fritid, personlig udvikling mm. Hvis man ikke er bevidst om dette, så kan det svære i hverdagen komme til at fylde det hele og blive en negativ spiral, der kan være vanskelig at komme ud af. Det kan gøre vejen til misbrug, kriminalitet og uhensigtsmæssige, sociale fællesskaber kortere – for det kan jo også blive en måde at finde ro og tilhørsforhold på og holde sig “oppe” og “vågen”.

Derfor gælder det om at forebygge og holde sig så stærk som mulig ved at dyrke og styrke gode ting i sit liv. Det tilfører energi til en træt hjerne, der har brug for belønninger. Og det styrker selvværdet, kompetencer og sociale relationer. Det er dermed også med til at holde udfordringer som nedtrykthed, ensomhed mm. på afstand.

Høst hvor du kan

Hvis du fx ikke har et arbejde, så sørg for at finde andre fællesskaber, hvor du får gode oplevelser og gør en god indsats. Hvis dit barn trives dårligt i skolen, så prøv at finde en sport, hvor han/hun klarer sig godt. Hvis du har dårligt helbred, så sørg for at få gode oplevelser med venner og familie. Hvis du har et anstrengt familieliv, så sørg for at give dig selv nogle pauser, hvor du kan lade op. Hvis du mangler energi pga. søvnmangel, så husk at spise godt, så du ikke også mangler energi der.

Mange mennesker med ADHD klarer sig godt på trods af deres udfordringer. Mange af dem har netop dyrket aktiviteter som sport, kreativitet, musik, foredrag el. lign., som har givet dem noget positivt.

Find frem til det, du er god til eller godt kan lide, og brug det som en støtte i dit liv med ADD.

Her kan du få kontakt med andre berørt af ADHD/ADD

Her kan du finde mere viden og flere redskaber

ADHD- foreningen har udgivet flere pjecer til forskellige målgrupper, som er berørt af ADHD. Find dem her på ADHD-foreningens hjemmeside.

ADHD-foreningen har også udgivet flere håndbøger til personer, der fungerer som støtte til voksne med ADHD. Se Håndbog for støttepersoner og Håndbog for sagsbehandlere her.

I webshoppen kan du finde bøger om ADHD hos børn, unge og voksne

Bliv medlem af ADHD-foreningen og støt ADHD-sagen